Thursday, August 19, 2010

Dari pesanan, jadi berita mengemparkan

Shrek berhajat nak singgah beli telur ayam kg tak jauh dkt pekan Kota. Murah sangat ko, 30 bijik cuma 6 hengget. Ingatkan dia jer, rupenye ade gak geng2 aku yang berhajat sama...nak makan dengan madu lebat kottt, wat ubat tambah tenaga kebatinan. But so sad, sampai jer dkt tempat jual tu, cume tinggal bekas telur jer, telurnye yilek pocik. Shrek tak puas ati;

You pegilah ketuk umah dia tu, manelah tau ade lagi telur dia simpan dlm umah ker?!!

Tak kuasalah nak ngetuk umah orang, u tak nampak pintu tingkap semuanya tutup. Dah sah2 takde orang.

Ala pegilah turun sekejab, tanye...!!!

Sesuai tak suruh aku g ngetuk umah orang semata2 nak tanye ade telur lagi ker tak. Ko yang nak pegilah ketuk sendiri. Siap dia berhenti lagi depan umah orang tu, tapi tak kuasa aku nak layannya. Ko nak ko g tanye sendiri. Akhirnya dua2 tak turun, tinggal pegi jer rumah tuh.

Jom balik kg...dah alang2 ade dkt negeri sembilan, teruslah aku balik kg. Lagipun dah dapat panggilan paginye dari makcik ku;

Bila nak balik, dah rindu ni...!!!

Adoiii sape tak sayu bile dengar makcik cakap macam tu. Tak lengah lagi, terus confirm balik lepas abis wedding. Tak tau dia rindu dkt aku ker @ shrek tapi yang pasti kami balik bersama.

Kepulangan dinantikan...memang makcik aku dah siapkan air kuih bagai masa kitorang sampai tuh. Ni buat tambah sayang nih, maklumlah aku takde mak sejak kecik lagi...huhuhu. Macam2 citer hupdate dengan makcik aku, pasal persiapan majlis kawin bagai sampailah tetiba makcik aku tanye pasal nenek aku.

Nenek aku mmg dah tua, tahun ni umur dia pun 89 tahun. Anak, menantu, cucu, cicit pun dia dah tak ingat lagi. 3 bulan lepas dia disahkan strok, kaku sebelah badan. Sebelum disahkan strok, dia penah keluar dari umah. Keluar dari umah tanpa anaknya tau. Nak jadikan cerita, lepas tu dia hilang ko...gempar semua orang dok cari2 dia merata2 taman tu. Nenek aku semenjak dah tak ingat ni, dia tinggal dengan anaknya dkt senawang. Senang nak monitor. Dah puas cari, mmg tak jumpa koooo...bila dah petang polis datang umah bawa sama nenek aku tu. Polis tu ckp nenek aku sesat, dia tak jumpa jalan balik umah. Nasib baik ade jiran dekat2 taman tu jugak yang tolong. Anaknya tobat takmo lepa lagi.

Makcik aku berpesan;

Klu ape2 jadi dkt wa tu, jgn lupa bagi tau cik tau. Sakit ker dia, sihat ker dia cik nak tau jugak. Ko jangan buat diam jer adik beradik. Andai kata meninggal ker, pun bagi tau jugak. Ingat pesan cik nih...jgn ko lupe plak.

Aku dengan shrek dok dengar kaku ko...tapi mmg dah simpan pesanan tu dalam long term memory aku nih, takkan ku lupakan.

Seperti biasa bila dah sampai kg, syoklah...dok relax dkt bawah pokok ker depan umah ker, rehat2. Suddenly, i'm received phone call from my BIL infomed that my grand mother past away baru sekejap tadi 4.30pm. Aku mcm blur lepas tu, bukannya terkejut tapi ingat kata2 makcik aku tadi betul2 jadi kenyataan. Aku lah jugak yang inform semua orang kg berita kematian nenek. Akhirnya aku kehilangan dia jugak, satu2nya nenek yang aku ade...Al Fatihah



1 comment:

Mimy Hamid said...

dah sampai masanya kak...AL fatihah to ur nenek