Friday, October 15, 2010

Fadhilat Bercium


Ahli perubatan mendapati bahawa berciuman baik untuk kesihatan lalalalala

Bercium itu bukan hanya membuat sesorang merasa senang tapi juga efektif melawan penyakit. Apa saja keuntungan berciuman bagi kesihatan?

* Berciuman dalam waktu lama boleh membantu sistem sirkulasi kita. Ketika berciuman, detak jantung makin cepat hingga 110 degupan jantung per minit.
* Setelah berciuman, paru2 bekerja lebih keras. Kira2 60 tarikan nafas per minit, dibandingkan dalam nafas normal, hanya 20 kali tarikan nafas per minit, ini baik untuk mencegah sakit paru2.
* Beberapa doktor gigi percaya, bahawa berciuman merupakan tindakan pencegahan gigi berlubang. Berciuman menstimulasi air liur yang boleh menghancurkan asam yang menutupi gigi.
* Berciuman yang berlangsung lebih dari 3 minit membantu kita melawan stress. Berciuman dalam waktu lama boleh menghancurkan hormon stress.
sah memang akak suka sangat dengan statment nih....
lagi kelebihan berciuman lalalalala
1. Pasangan yang memberi ciuman perpisahan setiap pagi kepada pasangan hidupnya rata2 memiliki waktu 5 tahun lebih lama dari yang tidak melakukan rutin ini.
Lepas ni haruslah shrek rajin antar pegi keja...ko nak idup lama tak dengan ai
2. Berciuman baik untuk mendorong kepercayaan diri. Membuat seseorang merasa dihargai dan memberi ketenangan diri.
Selama ni kehadiran mu di sisi sudah cukup membahagiakan...tapi selepas ni lebih rasa di hargai lagi
3. Berciuman membakar kalori, 2-3 kalori per minit dan menggandakan tingkat metabolis. Ada yang mengatakan bahawa dengan berciuman berghairah tiga kali per hari (setidaknya 20 detik per ciuman) boleh membantu menghilangkan berat badan.
Wah...kita buat pertandingan sapa yang kurus dl yer shrek
4. Berciuman dikenal sebagai penghilang stress. Berciuman penuh ghairah boleh menghilangkan ketegangan, mengurangi energi negatif dan memproduksi rasa sihat, menurunkan hormon stress.
Dekat umah memang takkan stress coz dah ada all the babies ni, tapi bila tengok muka bapak babies...emmm bertambah stress kot coz asyik perang mulut jer. Shrek ni tak aman klu tak dengar mulut cik merah ni menceceh tah apa2, lepas tu bila telinga dia dah penat tadah dengar...dia blah macam tuh.
5. Berciuman menggunakan setidaknya 30 otot wajah dan mencegah pipi kendur. Otot pipi yang menegang kerana ciuman yang berghairah mampu membantu kulit lebih halus dan meningkatkan peredaran darah.
Tak payah pegi spa urut2 muka lepas nih...santikkkk
6. Berciuman baik untuk jantung, menurunkan tekanan darah dan kolesterol.
Baik untuk jantung, tapi conpius lah orang yang ramai bini2 tu mati sebab jantung jugak
7. Mereka yang sering berciuman jarang mendapat masalah perut.
Lalalala baik untuk perut shrek yang selalu meragam
8. Selama berciuman, antibiotik diproduksi tubuh dikeluarkan melalui air liur. Air liur juga dipercayai sebagai anestetik yang membantu mengurangi sakit.
Ayak liur pun boleh jadi agen antibody jugak
marilah mengamalkan amalan berciuman ni bersama suami yer...yang takde suami tak boleh buat lagi. jgn pulak korang pegi cuba try test dengan lelaki lain plak walaupun pangkat kekasih....dah lain plak jadinya nanti. tu nanti mungkin baik untuk jantung anda, tapi tak baik untuk jantung ibu bapa anda sendiri...pikir2kanlah

4 comments:

Eri-chan said...

hahahaha...aku sukala...kekekekekeke

Mimy Hamid said...

comolot comolot...hehehe i like

Ann Ishak said...

ai like 234567

Ann Ishak said...

eri-chan.....huhuh...ko ni..wah wah dah pandai da ke skang ni, comolot2 sgala...hmmm....hehehe ckp kat mak ko...dari aku faizal....