Sunday, February 13, 2011

Langkawi Day 1 : Dataran Lang Part 2

Selain ada monumen burung helang yang besar bangat dekat dataran ni, terdapat jugak burung helang yang berterbangan dekat sini. memang sinonim sangat dengan panggilan pulau lang kan. pemandangan waktu matahari terbenam juga memang cantik dengan berlatar belakangkan helang yang gagah perkasa.

Walaupun hari dah nak malam tapi panas jugak dekat sini weh...lihat muka ku, berkilatttt kan. untuk masuk ke Dataran Lang ni, FOC ya. memang tidak dikenakan bayaran apa2 pun kecuali kalau pegi membeli dekat kedai2 survenier tu memanglah kena bayar. tempat makan pun banyak di sediakan di sekitar kawasan ni. bolehlah kalau kemaruk nak makan laksa langkawi macam aku ni.

Menurut lagenda dolu2 Langkawi mendapat nama dari perkataan "Lang" yang merupakan nama pendek bagi nama burung helang. "Kawi" pula mengikut istilah melayu kuno dolu2 bermakna coklat. jadinya Langkawi bermaksud Helang Coklat. di dataran ni jugak terdapat sebuah tasik yang indah dan bersih. pendek kata memang terjagalah kebersihan dekat sekeliling kawasan ni walaupun ada terdapat restaurant berhampiran. dataran ni pun bersebelahan dengan Taman Lagenda Langkawi.

Hahahahah burung tu dah get ready nak terbang laaaa. aku rasa burung ni lah yang paling femes dekat sini kalau nak compare dengan lagendanya sendiri.

Jomlah kita balik, perut dah lapar mintak di isi ni. takkan nak duduk sini sampai tengah malam kot.

Alhamdulillah hari pertama kita sampai di Langkawi ni cuaca very the cantik sekali. tak hujan pun. harap besok2 pun macam ni jugak hendaknya.

No comments: