Monday, August 1, 2011

1st Ramadhan - Aiskrim Goreng

Hari sebagai juadah berbuka puasa yang pertama, Faizal requested nak makan aiskrim goreng. nasib masih ada lagi baki semalam aku simpan. mesti kes teringat lagi semalam makan aiskrim goreng kan.

Jem tak kiranya perisa apa ikut kegemaran tapi aku gunakan jem strawberry. jem dimasak dengan sedikit air agar ia cair sedikit.

Campurkan breadcrumb, cornflakes, coco crunch ke dalam mangkuk dan hancurkan kesemuanya. dalam mangkuk yang lain, masukkan tepung, telur dan di kacau dengan air sehingga sebati. cedukkan aiskrim dan buatkannya menjadi bentuk bulat. celupkan ke dalam adunan tepung tadi dan terus golekkan ke dalam campuran breadcrumb tadi. bungkuskan aiskrim tadi ke dalam plastic wrapping dan bekukan ia di dalam freezer sehingga keras. ulang semula semua step tadi ikut berapa ketul yang korang nak.

Bila dah lebih dari sejam tu mestilah aiskrim tadi dah keras kan, bolehlah panaskan minyak. buka bungkusan plastic tadi dan goreng aiskrim tu sehingga kekuningan. letakkan aiskrim tadi ke dalam pinggan dan hidangkan dengan jem yang sudah di masak sebagai pencecah.

2 comments:

Mimy Hamid said...

rajin la sungguh ...tapi baru tau cara buat aiskrim goreng ni

Ann Ishak said...

tak sanggup rasanya nak singgah param, ramai gilozzzz orang