Saturday, August 6, 2011

Mercun raya raya mercun


gambo ehsan dari Google

Wah...dah hari ke 6 kita berpuasa ari ni ek. bila dah bulan puasa ni, mulalah kita disajikan dengan berita yang gembira mahupun yang sedih. cerita pasal tiket bas, keretapi, flight semuanya abis di jual. kisah tak dapat balik beraya di kampung sebab mungkin terpaksa bekerja ataupun demi menjaga keamanan Negara. itu belum lagi berita2 tragis pulak...eiii takmolah ada lagi untuk tahun ni. pada pemandu2 bas tu dan semua pemandu2 tak kiralah jentera jenis apa pun, silalah berhati2 sentiasa. janganlah kegembiraan tu semua bertukar menjadi sesuatu yang menggemparkan pulak. yang tak puasa pun ada jugak, bukannya budak2 tapi orang dewasa yang buat kerja ni. apalah nak jadi ek, umur kita ni tak tau sampai batas masanya...so amalan tu tolonglah jaga. tak malu ke nanti bila dah kantoi, masuk paper woo muka depan lagi.

Tapi yang pasti akan ada setiap tahun berita pasal mangsa main mercun. ni memang orang kata berita wajib ada, takde macam tak lengkap pulak puasa raya tahun ni. ni lagi satu, anak2 janganlah nak main2 dengan mercun ni, bahaya. ni tak, budak2 zaman sekarang ni memang kreatif tapi tulah kretif tu membawa padah pada diri sendiri dan orang yang terlibat jugak. dah ada rasanya kes mangsa mercun sekarang ni di suratkhabar, korang bacalah.

Pada penjual bahan2 mercun ni pun tak learn from the history. tak ambik pusing pun pasal akibatnya. yang diorang tau untunggg je. dan memang diakui banyak untunggg ko jual mercun ni, laku semedang. tapi nyawa dengan kehilangan anggota badan ko nak cari dekat mane...?!

4 comments:

Mimy Hamid said...

kat umah ni anak buah degil ya amat..malam2 bunga api, mercun pop..tak main menangis...haishhhhh

Ann Ishak said...

kalau ada pengawasan dari orang besar takpe...jangan biarkan dia main sorang2 pulak

Anis Azalea said...

ckp je kat budak yg main bunga api tu..ko cacat karang ada org nak kawin dgn ko nanti?..ok ni memang sadis...dah cacat menyesal tak sudah weh

Ann Ishak said...

bukan kepada yang main tu aja, makpak jugak sensaran nanti