Thursday, September 8, 2011

Ketam masak lemak cili api

(ini adalah entry tertangguh)

Hari ni hari terakhir Ramadhan, besok kita dah menyambut hari raya. tiba2 diri ni terasa sayu sangat2, perasaan sedih tu bertandang lagi. perasaan tu tak sama macam tahun2 yang sudah, tak sesayu macam sekarang ni. semoga dapat bertemu lagi di Ramadhan akan datang...insyaAllah kita berjumpa lagi ye. teremo lebeh2 pulak setiap kali teringat Ramadhan ni, nak buat macam mana memang aku sedih pun...bukan saja buat2 kot. takpelah kejab lagi nak kemas2 kain baju raya sebab lepas ni nak balik kg dah. sempat jugak memasak hidangan yang nak dibawa balik kg bersama, air tangan orang yang tak berapa baru kawin ni....alhamdulillah laku sehhhhh.

Namanya pun masak lemak cili api, haruslah gunakan segenggam cili api ye di tumbuk lumat bersama kunyit hidup, ketam, santan kelapa, serai di titik dengan asam gelugor.

Masukkan pes cili yang di tumbuk tadi beserta serai dan santan di dalam periuk. masak dengan api sederhana sampai mengelegak, kacau selalu untuk mengelakkan santan pecah minyak. kemudian masukkan ketam dan kacau perlahan sehingga ketam masak untuk mengelakkan santan pecah minyak. sementara itu masukkan asam gelugor dengan perasakan dengan garam.

2 comments:

Mimy Hamid said...

ketam bercili plz...hehe

Ann Ishak said...

comin soon insyaAllah