Sunday, December 18, 2011

Duit belanja

Biasa dapat duit belanja...mestilah biasakan sejak dari sekolah lagi.

Dulu masa sekolah ayah bagi duit belanja sekolah untuk beli makanan waktu rehat. ingat lagi masa sekolah rendah dapat 50 sen setiap hari, dapat beli makanan siap dengan air sekali...punyalah murah je makanan sekitar 80an dulu kan. lepas tu bila dah sekolah menengah, dari belanja RM1 setiap hari...tahun demi tahun sehinggakan masa form 5, belanja sekolah setiap hari dah jadi RM5...punyalah jauh perbezaan sekitar tahun 90an.

Tapi sekarang, semenjak dah menjadi isteri orang ni...aku dapat duit belanja setiap hari RM10 untuk beli makanan waktu rehat. dengan aku memang cukup je untuk makan nasi berlauk ataupun goreng2. tapi kalau geng2 ajak makan dekat SR pun tak kisah lagi, gunalah duit sendiri untuk tambah2 pulak.

Kekadang aku terfikir jugak, berapalah agaknya duit belanja budak sekolah sekitar tahun millennium sekarang ni ek. agaknya mau lebih dari duit belanja yang aku dapat sekarang.

3 comments:

MamaEma said...

betul tu..banyak sungguh perbezaanya..entah2 tahun akan dtg RM 1o dipandang sepi saja,,

Mimy Hamid said...

yer betul masa sekolah tahun 1998 form 5 duit belanja cecah RM5..itupun Rm2 tambang bas pegi balik tau..RM3 tu baru duit makan...sungguh tak cukup...dira dia dpt belanja bulanan RM100..pandai pandai ko la...giler hebat kann

Ann Ishak said...

memang mahal perbelanjaan sekolah zaman sekarang ni kan...haruslah mak2 kena rajin sediakan bekal untuk anak2 kalau nak jimat ek