Wednesday, January 18, 2012

Elok terang dari gelap

Rumah aku tu memang sentiasa ber ON lampunya, tak kiralah ada orang ke takde orang ke. Aku memang suka terang, bila gelap atau suram2 cahayanya aku rasa lemas sangat. Especially bila aku duduk sorang (selalu sangat), memang terang benderanglah rumah, tinggal lampu toilet je aku tak ON yang lain memang benderang saja.

Masa aku kecik2 dulu, arwah nenek selalu pasak dalam kepala ni…hantu suka tempat gelap, so arwah dulu suka pasang lampu sekeliling rumah sampaikan pelita pun pasang setiap laluan untuk masuk ke rumah. Kampong dulu2 mane ada lampu jalan, so lorong nak masuk rumah tu kemainlah gelapnya. Kalau ada pelita tu kan senang nak tengok jalan ye dak…bagus arwah nenek dulu, tak berkira langsung demi kemudahan/keselamatan anak cucu dengan orang sekeliling jugak.

Selain dari takut hantu tu, aku fikir keselamatan yang utamanya. Bila terang aku rasa lebih selamat dan memang Faizal selalu pesan ON semua lampu. Takpelah bill electric tinggi demi keselamatan diri. Harta benda memang takde tapi aku sayang nyawa sendiri weh. Orang2 yang pecah masuk rumah orang tu memang kejam sangat, suka ambik harta benda orang, mati lagi baik tau dari menyusahkan hidup orang lain. Sentiasa mencari peluang tak kira siang malam pagi petang, memang laknatlah hidup mereka2 ni dunia akhirat.

6 comments:

Azlan Hasan said...

hehe..abis tu macam mana akak nak gi tengok wayang??hehehe

Regards,
-Strider-

wahida said...

mmg kan, benci kan perompak yg masuk rumah ni kan...kat area rumah saya pun sekarang ni dah byk rumah kena pecah masuk...scary...kalau amek brg je tak pe lah, ni siap letak pisau kat leher....takut sgt!!


salam dear, tengs drop by my blog n following mine, dtg sini nak follow balik...nice blog!!
lagi satu nak bgtau yg sis adalah follower saya yg ke 1000..ada n3 khas utk sis...
jap lagi saya publish...hehe...nnt dtg tgk tau!!

Aishah Jahirah said...

kalau saya lak xksh cerah ke gelap.tp kalau nak tido 2...lebih suka dlm gelap...yelah banyak kes sekarang nikan pecah masuk umah....

Nieda said...

Tahniah nak dpt hadiah dari Wahida.Murah rezeki.

iizla said...

samala..rumah terang benderang. nak tido pon pasang lampu tidur.

Ann Ishak said...

Azlan Hassan - tengok wayang boleh je bila2 masa ewahhhh

Nieda - alhamdulillah