Wednesday, February 29, 2012

Dijentik halus

Seorang lelaki datang kepada Rasulullah s.a.w dalam keadaan berlumuran darah. Melihat keadaannya demikian, Rasulullah bertanyakan puncanya. Rupanya disebabkan terlalu asyik memandang seorang wanita lalu di hadapan, dia terlanggar tembok di depannya. Akibatnya, itulah dia pulang dalam keadaan berlumuran darah.

Rasulullah s.a.w kemudian bersabda maksudnya: "Jika Allah menghendaki kebaikan pada hambanya, maka DIA menyegerakan hukuman baginya di dunia."

Rupa2nya jika Allah sayangkan seseorang hamba itu, disegerakan baginya hukuman di dunia lagi. Bersyukurlah andai sekali sekala azab Allah segerakan. Bukan semata2 menghukum sebaliknya sekadar menyucikan dosanya dan hukuman berupa peringatan itu sekadar menjentik secara halus.

Bersyukurlahjuga andai dalam mengingatkan insan2 lain melalui apa2 jua medium dakwah, kita juga diingatkan oleh Allah. Itu tanda Allah sayangkan kita, sayang nak biarkan kita alpa dan lupa terhadap peringatanNYA.

Pejam mata seketika, rasailah kasih sayang Allah yang tidak bertepi. Senyumlah, kemudian kerahlah hati, lisan dan seluruh anggota badan agar membalas kasih sayang-NYA dengan ketaatan.

8 comments:

QasehnyaRania said...

betul tu kak ...setuju sangat ...
janganlah kita alpa.. ;)

Kakzakie said...

Alhamdulillah.... legalah sikit sebab kakak sedang tak sihat nie...mesti ada dosa kakak ya nak ditebus ye Ann...

jiah al jafara said...

jaga pandangan~

lisa said...

baru tahu.... subhanallah ;')

Eri-chan said...

kasih sayang Allah tak terbatas. kita hambaNya antara sedar dengan tidak je..

Serunai said...

Peringatan berguna. Terima kasih.

yaNa said...

ada hikmah atas setiap kejadian yg berlaku..
sgt sedih biler dgr komen org pd mereka yg ditimpa musibah..dugaan yg ditempuh atas dosa silam mereka..
ohh siapalah kita utk menjatuhkan hukum sesama manusia kan..

Ann Ishak said...

hari ini kita sakit pening segala, besok pasti kesihatan yang kita perolehi selagi kita ingat dan bersyukur dengan dugaan kecik yang Allah uji untuk kita