Thursday, March 15, 2012

1st year anniversary - Taiping War Cemetery

Tanah perkuburan yang terletak di kaki Bukit Larut ni menyimpan banyak sejarah dan masih ditadbir oleh Commonwealth War Graves Commission yang beribu pejabat di England. menyingkap semula sejarah kewujudan tanah perkuburan ini, tapak perkuburan ini telah dihadiahkan oleh Sultan Idris Shah pada tahun 1945 dan telah digazetkan sebagai tanah perkuburan peringatan perang. tanah perkuburan ini telah berusia kira2 40 tahun dan di sinilah bersemadinya tentera2 Punjabi, Gurkha, British, Belanda, Scotland dan jugak 4 orang tentera sukarelawan berbangsa cina anak jadi Taiping sendiri.

kawasan perkuburan ini dibahagikan kepada dua bahagian iaitu kristian dan muslim/urdhu. Faizal seorang je yang masuk dan menyedekahkan Al Fatihah kepada mangsa2 perang kita (muslim). aku tunggu je dalam kereta, tak larat weh panas sangat waktu ni

gambar2 ni semuanya Faizal yang snap sendiri, aku kan memerap dalam kereta je

cemetery ni berdekatan dengan taman tasik saja

selepas tu kami pun bergerak pulang ke KL...alhamdulillah habis sudah kisah Taiping

4 comments:

Azlan Strider said...

saya pernah sampai sini..nie yang dekat2 dengan zoo tu kan??hehehe

Regards,
-Strider-

KhaiRin : anies said...

bersih semacam je mesti ada org jg ni

Fatin Mraz said...

mm..1st yr anvsry tu apa kaitannya.. blurr jap..

uyaitusaya said...

taiping itu tempat sy la :) k0t boley bjumpa sahabat alam maya nih..hehe