Saturday, March 31, 2012

Lafazkan Kalimah Cintamu

Tengok pada tajuk, alahaiiiii kemain jiwang tahap 24 karat kan. tapi itu hanya pada kulit bukunya saja, hakikatnya buku ni memang sangat menarik untuk di baca. ada plot yang memang kelakar terutama cara penggunaan bahasanya dan ada plot yang betul2 menyentuh perasaan sehingga mampu mengalirkan air mata. tak payah nak tunggu sampai setengah buku, baru bab pertama lagi dah mampu mengenangkan air mata sudah. syabas kepada Siti Rosmizah kerana berjaya menghasilkan novel yang begitu menarik hati untuk di baca, pertama kali aku baca novel tulisan beliau and akan cuba mencari lagi novel2 beliau untuk dijadikan koleksi.

Sebab novel nilah, kurangnya entry hahaha bila dah pegang baca tu memang susah nak berhenti. walaupun wajah kulit muka depannya taklah berapa gempak kan tapi masik ada unsur2 persamaan dengan watak dalam novel tersebut di mana watak Tengku Aqilah yang sememangnya takut dengan gelap dan kilat. dia merasakan sentiasa ada hantu bila berkeadaan begitu. memang best novel ni dan tak sia2lah membacanya kerana novel ini adalah novel paling laris di pasaran. saya sudah habis membaca buku ni dan memang ada harapan untuk saya ulang baca semula. meh tengoj sinopsis;

Tengku Aqilah, seorang anak yang di sisih oleh bapa kandungnya sendiri. Kecetekan iman Tengku Hisham menyebabkan beliau menyalahkan anak bongsunya sebagai punca kematiaan isterinya. Selama 13 tahun Tengku Aqilah hidup di perantauan membina kehidupannya sendiri. Selepas tamat belajar Tengku Aqilah berhajat untuk kembali semula ke pangkuan keluarganya namun kepulangannya itu telah membuka tirai luka dalam hidupnya.

Tengku Natasha yang tidak pernah padam api dendam terhadap adiknya, telah menggunakan tiket sebagai anak kesayangan Tengku Hisham, memperlekehkan Tengku Aqilah dengan memberikan Tengku Aqilah jawatan sebagai seorang penyambut tetamu merangkap tea lady di Syarikat milik keluarga mereka. Demi untuk menagih kasih seorang bapa Tengku Aqilah akur jua.

Tengku Ryan Ameer, jejaka tampan kacukan Inggeris melayu itu begitu angkuh dan sombong, di tambah pula dengan kedudukan bapanya, Tengku Hashim sebagai pemegang syer terbesar diSyarikat Megah Holdings. Kehadiran Tengku Aqilah di Syarikat itu begitu menjengkelkannya, sehinggakan mereka tidak boleh langsung bertembung muka pasti perang mulut akan meletus. Tengku Aqilah sedar di mata Tengku Ryan Ameer begitu membara api kebenciaan terhadap dirinya.

Tengku Hashim, bapa saudara Tengku Aqilah amat menyanyangi gadis malang ini. Manusia hanya mampu merancang namun perancangan Yang Maha Esa lebih hebat dari segalanya. Sebelum menghembuskan nafas yang terakhir Tengku Hashim telah membuat satu wasiat yang telah mengubah segala-galanya. Apakah wasiat beliau itu? Mampukah Tengku Aqilah mengapai kebahagiaan dalam hidupnya? Mampukah Tengku Aqilah terus menagih kasih dari bapanya? Begitu utuhkah api kebenciaan Tengku Ryan Ameer pada Tengku Aqilah?


novel ni memainkan pelbagai emosi ketika membacanya dan cukup terkesan di hati.

3 comments:

Kathy Tuah said...

best kan novel ni?? siap tergelak dengan nangis2 lagi.. pandai dia buat citer..

KhaiRin : anies said...

beli buku ni last year...1 mlm je da katam hehehe

Ann Ishak said...

huhuhu saya masih lagi tak mampu nak buat macam tu anis