Friday, June 15, 2012

My Homemade Ayam Goreng Vico

Vico dekat rumah ni dah lama terbiar tapi taklah sampai tarikh luputnya lagi tapi rasanya adalah beberapa bulan tak berusik langsung. tekak ni pulak kalau teringin je baru nak buat air Vico, bukannya jadi minuman yang mesti hidang pun.

Di hari hujung minggu ni, dapur ku berasap okay...asyiklah makan luar je tak lalu jugak. hidangan yang simple je, cukuplah untuk aku berdua. kali ni nak cuba Ayam Goreng Vico yang mana aku jumpa resepi ni dalam majalah tapi aku derhaka sikitlah, resepi asalnya gunakan Milo tapi dah dekat rumah ni ada Vico je...aku gunalah apa yang ada.

ha ko merentung je aku tengok tapi lebih kurang je dalam gambo majalah tu (^__#)

Gaulkan ayam dengan serbuk kunyit, Vico, stok ikan dan garam secukup rasa, kemudian perapkan selama 15 minit. selepas 15 minit, panaskan minyak dan goreng sehingga masak. dah siap, cepat giloz kan...rasanya macam kita makan ayam goreng madu je.

Selain tu adalah jugak sayur sawi goreng dengan sambal tempoyak (harus) pembuka selera. selamat menjamu selera di tengah hari ni ye...

dimulakan dengan bismillah, disudahi dengan alhamdulillah

Update : Apy confirm dijangkiti virus sebab berlakunya direct contact dengan kucing jantan yang lain. sekarang ni dah berangsur sihat selepas di rawat dan besok boleh keluar wad selepas 2 malam bermalam di wad. cost perubatan adalah RM640, pitam mak ko ni tau...tapi demi sayangkan kucing takpelah. haruslah lepas ni aku tak hantar lagi ke tempat transit tuh, biar tinggal rumah sendiri lagi baik.

3 comments:

Prettywrite said...

wahh vico pun boleh buat masakan ya..resepi baru ni..hehe..

Anis Azalea said...

cian apy...meowww

Ann Ishak said...

dah sihat sekarang ni :)