Friday, June 22, 2012

My Homemade Kari Ayam

Malam tadi korang tengok tak Masterchef Celebrity, ala bahagian penyingkiran yang Tomok akhirnya terkeluar tu. memang respect betul dengan mamat ni, mengaku yang dia tak pandai masak...masa nak masuk program ni barulah berhempas pulas belajar masak dari bininya. lepas tu mampu bertahan sehinggalah malam tadi selepas berturut2 berada di bawah dan akhirnya keluar jua. apa2 pun memang aku suka tengok Tomok bila memasak, muka memang innocent sangat tapi cute (^0^)

Malam tadi tu masa program penyingkiran, diorang kena masak masakan berasaskan lempeng. terfikirlah kalau lempeng mesti best kawankan dengan kuah kari kan...erm sudahnya hari ni aku masak kari ayam. untung2 malam nanti bolehlah buat lempeng cecah dengan kuah kari ayam tu nanti nyummmm.

Aku pakai rempah Adabi je untuk masak kari ni, tak pandai heh nanti campur2 rempah segala tu...kang kot rasa lain pulak. tumbuk kasar bawang kecik, bawang putih dan halia. bawang besar pulak di hiris ye. panaskan minyak dan tumiskan bunga lawang bersama bunga cengkih dan kayu manis. kemudian masukkan bahan tumbuk kasar tadi dan biarkan hingga naik baunya. bila dah berbau wangi tu masukkan bawang besar hiris tadi, cili merah dan hijau, kentang, ayam dan tutup periuk selama 5-10 minit. sementara tu gaulkan rempah kari ayam bersama asam jawa dan selepas tu masukkan ke dalam periuk tu tadi. gaul rata dan biarkan hingga garing. akhir sekali barulah masukkan air dan perasakan dengan garam. apabila dah mendidih, bolehlah angkat dan hidangkan dengan nasi panas ataupun lempeng panas2 jugak.

Berkenan idok heh korang, kalau berkenan bolehlah jadikan list hidangan untuk berbuka puasa nanti ek ;)

Selain dari kari ayam, ada aku lawankan dengan sambal belacan dan ni ha...ayam goreng uncle bob frozen yang aku goreng buat ratah2 kendian.