Thursday, August 23, 2012

My Homemade Daun Masak Tempoyak

Semalam sebelum balik, aku dengan my sista gotong royong ambik sayur daun kayu kayan ni, daun apa ek namanya...ha daun kaduk, daun kunyit dan pucuk ubi. daun2 ni memang sedap sangat kalau buat ulam, tapi tidaklah pada daun kunyit tu ye. sambil memetik tu dalam kepala dah plan nak masak apa. kalau dah orang nogori tu totaplah orang nogori jugak, apo lai daun masak tompoyaklah jawabnyo... on the way balik tu pulak, singgah tepi jalan untuk shopping petai ko...hebatkan, orang shopping kain baju...aku pulak shopping petai. haah barulah lengkap bahan2 yang aku nak masak ni nanti. erm ilmu masak masak daun ni dari my makcik sebab aku tak sempat nak belajar masak apa2 pun dari arwah mama...sian kocik lai dah takdo omak :(

Racik halus segala jenis daun2 ni (daun kesum, daun kunyit dan daun pucuk ubi). cili padi dan kunyit hidup ditumbuk halus dan bawang besar dihiris halus. panaskan minyak dan tumiskan bawang besar sehingga layu. kemudian masukkan ikan bilis (boleh di gantikan dengan udang kalau suka) dan biarkan seketika tetapi jangan sampai garing. masukkan cili padi dan kunyit yang telah ditumbuk tadi bersama tempoyak, sedikit air dan kacau rata. akhir sekali barulah masukkan kesemua bahan2 hirisan daun2 tadi bersama petai yang dah dibelah dua isinya dan perasakan secukupnya. kacau sehingga sebati dan bila dah pekat, bolehlah angkat dan hidangkan dengan nasi panas.

Selain dari makan bersama nasi panas, aku jugak suka buat cecah dengan roti. dari malam tadi sampailah pagi ni breakfast pun juadah yang sama jugak. alhamdulillah lumayan :)

No comments: