Thursday, September 6, 2012

Nak iftar dengan nasi jugak

Hari ni aku dengan Faizal berpuasa, tapi yang pasti aku berbuka sorang jelah...Faizal berbuka di tempat kerja. mulanya rasa malas jugak nak memasak tapi tekak ni terasa nak makan nasi pulak. selongkar ice gobok, kot2lah ada benda nak di masak sebab aku masih belum membeli barang2 basah lagi selepas balik dari holiday tempoh hari. mujur masih ada beberapa ekor sotong dan cuma tinggal satu jenis sayur je...bolehlah untuk makan aku sorang.

Sotong tu pulak bukannya jenis yang besar, jadi nampaknya masakan aku hari ni bakal lebih kuah dari isi sebab plannya nak masak gulai. dah lama rasanya tak makan masakan yang berkuah2 ni. takde campur dengan apa2 pun, just masak sotong gulai kosong je.

Tumiskan minyak dan tumiskan bawang putih sehingga naik baunya. kemudian masukkan cili boh dan biarkan sehingga garing. masukkan sotong (potong ikut suka) dan biarkan setengah masak. apabila setengah masak, tuangkan santan sedikit demi sedikit dan biarkan sehingga mendidih. perasakan dengan garam dan biarkan mendidih seketika. selepas itu bolehlah angkat dan hidangkan dengan nasi panas. sangat2 simple kan :p

Taklah makan sotong semata, aku sediakan sayur goreng ni jugak...makanya habis sudah bekalan bahan basah dalam ice gobok. bolehlah Sabtu ni pegi pasar untuk penuhkan semula ice gobok yang kosong.

Alhamdulillah dengan rezeki berbuka puasa untuk hari ni :)

2 comments:

emarieys said...

memang senang cara masaknya...Alhamdulillah

Ann Ishak said...

kan...simple je nak sediakan