Friday, September 21, 2012

Raya lagi dengan pulut kuning dan rendang daging

Menu pilihan sempena hari raya lagi untuk saya dan suami. selepas habis saja puasa sunat Syawal (puasa enam), kiranya berhari raya lagi. tanya Faizal nak makan apa, terus terpacul dari mulut dia pulut kuning dengan rendang daging. makanya mengukus merendanglah saya minggu lepas. 

Untuk membuat pulut kuning, rendam beras pulut bersama asam keping dan serbuk kunyit. paling elok rendam semalaman tapi saya rendam setengah hari je. kemudian toskan beras pulut, keluarkan asam keping tadi dan kukus. setelah agak kembang, tuangkan santan yang dicampur bersama garam. gaul mesra dan kukus lagi sehingga masak. kali ni gigih mengeluarkan kukus :)
 
Untuk buat rendang daging pulak, panaskan minyak dan tumis bahan kisar halus (bawang merah, bawang putih, halia, lengkuas, cili kering dan serai) sehingga wangi, kemudian masukkan kerisik dan kacau mesra. setelah itu masukkan daging dan kacau mesra dengan rempahnya. seterusnya masukkan santan pekat dan daun kunyit, daun limau purut yang dihiris. kacau lagi sehingga mendidih dan masak sempurna. bolehlah dimakan bersama pulut kuning tadi.

Masih lagi mencari2 mood untuk up gambo suasana hari raya. malas weh, lebih seronok baca entry oulsss pasal suasana raya memasing. kalau up gambo suasana hari raya saya selepas habis raya pun takpe kan... 

2 comments:

inazamri said...

sedapnye ..terus terasa mcm nak buat cuti esok

Ann Ishak said...

inazamri - buat jangan tak buat tau :)