Tuesday, October 2, 2012

My Ayam Masak Halia

Tak habis2 bawak keluar entry masakan kan...bolehlah ek, uolsss hadapkan aje, manelah tau boleh bagi idea untuk uolsss pulak. masak hari ni yang simple2 je, taklah terlalu leceh penyediaannya dan pasti kanak2 pun suka. kali ni saya menyediakan ayam masak halia, baru beli halia lah katanya...tu yang terus terjadinya masakan ni.

Pertama sekali perap ayam bersama halia dan bawang putih yang di tumbuk halus beserta dengan garam sekali. perap selama 1 jam, saya pulak perap dari malamnya...so sebelah petang nanti bolehlah terus di masak. panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang putih dan halia yang di hiris halus hingga harum, masukkan ayam yang diperap tadi dan goreng sehingga 1/2 masak. masukkan sos tiram dan kicap manis beserta air, kacau mesra. saya masukkan sekali cili padi yang di potong kasar untuk rasa pedas, kalau ada yang tak suka makan makanan pedas...tak perlu letak cili padi. perlahankan api dan renih sehingga kuah pekat. masukkan bawang besar yang dipotong bulat dan perasakan dengan garam dan gula. masakan ini agak kering, jadi kalau suka berkuah...boleh lebihkan air dan biarkan sehingga mendidih. boleh di hidangkan dengan nasi panas dan bubur nasi.

Ayam tu memang saya tak potong kecik2, tapi sebelum di perap...kena kelar2kan sedikit dagingnya supaya masak sekata dagingnya.

6 comments:

Rai Ourkizuna said...

oo..perap dulu ek.kuat tak baunya nanti kak ann..? tak pernah buat lagi..biasanya buat goreng kicap je.. hehe..

Aishah Jahirah said...

sedap ayam goreng halia,kunyit...lama xmakan..:)

Lia said...

sedapnyaaa... lia suka masak kering2 tak de kuah..

Ann Ishak said...

Rai - takde bau pun rai :)

Ann Ishak said...

aishah - buatlah :)

Ann Ishak said...

lia - samalah kita lia :)