Friday, November 30, 2012

Sambal Tumis Ikan Tongkol

Start to resepi jelah

Panaskan minyak, masukkan bawang besar, bawang merah, bawang putih, halia dan sedikit belacan yang di kisar halus, tumis sehingga harum. tambah cili kisar dan tumis lagi sehingga cili garing. masukkan jus asam jawa, perasakan dengan garam dan gula, gaul rata dan biarkan mendidih. masukkan ikan tongkol dan gaul rata, masak sehingga sambal menjadi pekat. akhir sekali masukkan bawang besar yang dibelah 8  dan masak sehingga bawang layu. hidangkan bersama nasi panas dan kalau lebih rajin lagi, boleh sediakan nasi lemak...memang ermmmm tau.
 
Sambal tumis ikan tongkol ni memang fav saya dan Faizal. kalau tengah takde idea nak masak menu apa kan, memang inilah jelah kesudahannya...senang je. penggunaan belacan tu bergantung jugak, kalau ada yang tak suka makan belacan atau bau belacan takut naik resdung...jangan di letak pulak. tak pincangnya rasa kalau tak letak belacan pun, no worries okay.

6 comments:

munna said...

sedap nampaknya tu.....

Kakzakie said...

Kalau ada sambal tumis, ada hirisan timun dah sedap.

Ann nak tahu kakak kalau makan nasi yg ada sambal tumis mesti nak curah sikit kicap manis - sedap tau hihi...

Chek Jasz said...

pasni murni tggu maksu sampai kg dlu baru masak la...bila lagi kami anak2 buah ni nak rase air tangan maksu ni....

Ann Ishak said...

munna - :)

Ann Ishak said...

Kakzakie - oh ye ke, saya tak berapa suka kicap yang tak di masak

Ann Ishak said...

Chek Jasz - meh ai rendam tangan dalam air ye ;)