Sunday, April 7, 2013

Krisis Rumah Tangga

Nikah - persoalan yang diambik bulat2 (tidak ada ubah walau sedikit faktanya) dari buku ANDA BERTANYA USTAZ AZHAR IDRUS MENJAWAB BERKENAAN PERMASALAHAN SEMASA ...soalan ini berada di muka surat 91 dengan niat ingin berkongsi ilmu sesama kita.

S0alan

Krisis rumah tangga saya berlarutan hampir 15 tahun lamanya. Kami pernah bercerai dan merujuk kembali. Isteri saya sering menyalahkan diri saya setiap kali berlaku perselisihan, meninggikan suara dan melawan saya seperti seperti seorang lelaki dengan lelaki.

Beliau berkata dia melawan saya kerana Allah merestui perbuatannya atas kejahatan saya kerana menzalimi dirinya. Persoalan saya, apakah hukumnya?

Jawapan

Haram isteri meninggikan suaranya di hadapan suami dan itu adalah perbuatan derhaka yang menyebabkan ibadah isteri tidak diterima oleh Allah.  

8 comments:

Tihara said...

ganas bini orang ni

nuyui a.k.a miss YUI said...

syurga itu dibwh tapak kaki suami..

Kesuma Angsana said...

tq berkongsi !

Iha Zaliza said...

tulah, elok isteri boleh masuk syurga sbb perangai kurang baik suami dia, boleh pulak dia tinggikan suara.. mana Allah nak redha.. perkongsian yang baik kak.. :)
p/s: kita ni baru 19 tahun tp dah TERminat pulak baca entri macam ni.. opsss :P

Ann Ishak said...

Tihara - takut saya dibuatnya

Ann Ishak said...

nuyui - betul tu, kena hormat la suami sendiri

Ann Ishak said...

Kesuma Angsana - :)

Ann Ishak said...

Iha Zaliza - takpe, untuk ilmu jugak tu