Tuesday, June 11, 2013

Aleya Sofea by Ayu Azura Mohamad

Watak utama yang menjalani kehidupan yang penuh ceria tetapi mengalami sakit yang tidak diketahui puncanya. pengolahan cerita yang agak ringkas dan mudah difahami, sesuai kot untuk golongan remaja membacanya...saya yang tak berapa remaja ni pun suka baca apa (*_*)v persekitaran adalah di university dan adanya unsur2 cinta dan sahabat yang akhirnya memutikkan rasa sayang. 

Apa2 pun meh tengok sinopsis; 


Hadirnya Aleya Sofea di menara gading itu turut mewarnai rencah kehidupan warganya yang bergelar siswa dan siswi. Cinta dan airmata...tawa dan hiba...benci dan rindu...kesemuanya datang silih berganti menyulami diri.  Episod hidup yang begini menjadi kelaziman bagi mereka yang menjadi warga kampus dimana sahaja.  Tika bergelut menimba ilmu segala yang menguji datang menghampiri.  Walaupun ramai yang berjaya mengatasinya namun tidak ramai yang kecundang.

Bagi Aleya Sofea, amanat yang dipikulnya sebagai puteri harapan bangsa sentiasa disemat di sanubari.  Ketabahan dan kekerasan hatinya dibajai dari hari ke hari.  Dari situ dia mula mengenali hati budi insan yang dikenalinya.  Namun ada sesuatu yang menguasai dirinya.  Degil! Kedegilan yang bersarang dijiwanya itu turut menggugat nasib dirinya.  Antara hidup ataupun mati.

8 comments:

mrs adam said...

sejak kawen dah tak dapat layan novel,bukan tak nak tapi tak sempat.huhu

Cho Zila said...

memang tak dapat nak layan lagiler... tak menyempat2...

wantie said...

ko curi masa membaca ni kat celahmana dik oi..

NzA said...

akak ada beli novel ni utk PSS sekolah ttp akak bkn peminat novel...huhuhu...

Miss Volvo said...

lama dah tak baca novel bm :P

ieja amieja said...

akk pun kaki nonel jgk..tu ari g porpular dpt gak rembat sebuah..tp tunggu feel nak baca tu lmbt..klu dah baca lak mmg ssh nk berenti..klu blh sambil msk pun leh baca..hehehe

Kancil 8349 said...

Kancil macam pernah jumpa novel nie...tapi dah tidak ingat jalan ceritanya..apapun memang menarik

jom singgah ke blog Kancil

http://kancil8349.blogspot.com/2013/06/wordless-wednesday-59.html

Kathy Tuah said...

macam best je citer ni..