Sunday, June 9, 2013

Membuat ukiran khat

Halal Haram - persoalan yang diambik bulat2 (tidak ada ubah walau sedikit faktanya) dari buku ANDA BERTANYA USTAZ AZHAR IDRUS MENJAWAB BERKENAAN PERMASALAHAN SEMASA ...soalan ini berada di muka surat 113-114 dengan niat ingin berkongsi ilmu sesama kita.

Soalan

Saya bekerja di kilang yang membuat ukiran-ukiran seni bina Islam. Di kilang saya, ada beberapa warganegara Uzbekistan yang membuat ukiran-ukiran Islam termasuk juga kaligrafi bagi diletakkan di masjid-masjid. Persoalan saya, bolehkah saya menyentuh ayat-ayat al-Quran yang diukir itu tanpa wuduk ataupun saya perlu berwuduk?

Jawapan

Menurut pendapat yang kuat dalam kalangan sarjana Islam, haram menyentuh pada tempat yang menjadi ayat yang diukir itu sekiranya tidak berwuduk. Tetapi, tidak mengapa menyentuh pada bahagian tepi ukiran itu kerana ia bukan sebahagian daripada ayat al-Quran.

7 comments:

Aishah Jahirah said...

maknanya xleh sentuh tengah2 la...

Yumida Huda said...

oooo..nice sharing..sy baru tahu
ske tgk tulisan khat..berseni
mengingatkan pdNya juga

Kesuma Angsana said...

tq share this ye

azieazah said...

Tak rugi pun kalu dia berwuduk sebelum melakukan kerja tu.

FnF Simple Life said...

oh... yq 4 sharing ye ;)

FnF Simple Life said...

typo error lak...yq = tq ;)

wantie said...

kat umah akak letak ayat tu dalam bekas ada cermin. so, kalau sentuh pun sentuh cermin tu je lah..