Wednesday, December 18, 2013

Sengugut

Ada jugak lelaki yang tak tau sengugut tu apa. ada jugak yang tau tapi setakat pengetahuan je la, takkan diorang pun ada alami sengugut kot...takde rasanya but correct me if i'm wrong. pada saya, sengugut ni sakit hokeh. tapi sakit yang tak boleh nak dikata macam mana, lebih kepada ketidakselesaan di sekitar rahim. itu yang segala benda jadi tak kena, silap2 mau meradang naik darah pun ye jugak. saya tak pernah kena sengugut yang sangat teruk sampai tak boleh bangun tapi yang light2 sakit ni pun saya dah tak larat nak layan. cuma setiap kali sengugut datang, saya tak pernah nak telan apa2 ubat...risau jugak takut ada kesan jangkamasa panjang. unless kalau dah tak larat sangat mau jugak ahkak menonggeng dek, tak pun minum air panas suam. 

Yes, ini saja petua yang saya amalkan setiap kali sengugut...minum air panas suam. lepas tu sapu perut dengan losen panas or minyak panas, sentiasa ada je tepi katil...itu tugas my laki la melumur minyak/losen panas keliling perut dan belakang bini. lepas tu pakai stokin, berselimut bagi keluar peluh. sekiranya tak jalan jugak, my laki akan letak air panas dalam tupperware dan saya akan letak botol tu dekat perut...bertungku bak kata ibu mertua ku. cara ni memang boleh melegakan/kurangkan sakit. 

Saya tak selalu mengalami sengugut ni tapi ada jugak kenanya, bukan takde langsung. setiap kali kena tu memang Allah je tahu macam mana rasa azabnya. pada cik2 abang yang bininya ada mengalami masalah sengugut setiap bulan, pasti dah paham sangat ragam2 mereka kan. emo dah tentu, pantang silap sikit terus melenting marah. biasanya sengugut ni akan hilang dengan sendirinya tapi mau jugak 2 ke 3 hari sakit berterusan hingga tido malam pun tak lena. 

Uolsss ada cara lain untuk mengurangkan sakit sengugut?

Air hasil tuamkan ke perut bini, tapi pagi tadi dah ada kurang sikit air dalam bekas tu. rupanya my laki buat minum lepas solat subuh. adoiii tepuk dahi saya dibuatnya...

6 comments:

Mimy Hamid said...

saya cuak sengugut ni kak...risau peknen je...selalu ini la simptomnya..sbb tu hati hati...kalau sengugut tu dah tak keruan..ah sudah peknen ke ni

anis abdullah said...

Jarang kena. Tapi dah pregnant 3rd trimester ni kadang rasa menyucuk2 kat area V tu.

Rai Ourkizuna said...

saya pun jenis yg jarang kena senggugut teruk teruk.. kalau datang lambat..akan sakit sikit la.. biasanya saya buat macam akak.. minum air suam.. kaki akan jadi lenguh gila.. so saya makan pil calcium magnesium.. tak penah makan ubat lain dari tu..takut jugak..

masniwati rahman said...

Beb.. Cuba try mkn treneena. Dlu catalyst. Bagus tuk peredaran darah.

Elya Roza said...

pelik jugak ade lgi ke org tak tahu senggugut..
elya boleh jee nak share... elya pakai premium beautiful.. pakai size sndiri..slowly membantu x rasa sgt senggugut... i just sharing ya sis:)
salam perkenalan

wantie said...

Hmmm..klu kena sebggugut ni azab sangat kan. Dulu ayah akak berubat akak sendiri. Tak ingat dah dia bagi mkn pisang denfan apa ntah.then sampai sekarang tak de dah senggugut.

akak kan klu nak period siap bagitau lakik suh beware sebab mood tak tengah tak baik.hahaha dia sah paham pun..