Sunday, February 16, 2014

Menjemput rezeki dengan bersyukur

Bab 21 - info yang diambik bulat2 (tidak ada ubah walau sedikit faktanya) dari buku MUDAHNYA MENJEMPUT REZEKI tulisan dari Saudara Fathuri Salehuddin...info ini berada di muka surat 102-105 dengan niat ingin berkongsi ilmu sesama kita.

Nabi Muhammad SAW bersabda:

Lima kunci perkara ghaib, tidak mengetahuinya melainkan Allah iaitu:
  1. Tiada mengetahui apa yang tersimpan di dalam rahim melainkan Allah.
  2. Tiada yang mengetahui apa yang akan terjadi esok hari melainkan Allah.
  3. Tiada seorang pun yang mengetahui bila waktunya hujan akan turun melainkan Allah.
  4. Tiada seorang pun mengetahui di negeri mana dia akan mati melainkan Allah.
  5. Tiada yang mengetahui bila kiamat akan terjadi melainkan Allah.
(Riwayat Bukhari)

Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu memaklumkan "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya Aku akan menambah (nikmat) kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka pasti azab-Ku sangat keras.

(Ibrahim 14:7)

Baginda Nabi Muhammad SAW berpesan: "Hai Muaz, demi Allah sesungguhnya aku amat menyayangimu." Baginda melanjutkan sabdanya: "Wahai Muaz, aku berpesan, janganlah kamu tinggalkan pada setiap selesai solat berdoa: 'Ya Allah, tolonglah aku agar senantiasa ingat kepada-Mu, mensyukuri nikmat-Mu, dan baik dalam beribadat kepada-Mu'."

Hal yang sama Allah ajarkan kepada Nabi Sulaiman.

Dan dia berdoa, "Ya Tuhanku, anugerahkanlah aku ilham untuk mensyukuri nikmat-Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada kedua-dua orang tuaku dan agar aku mengerjakan kebajikan yang Engkau redhai; dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang soleh."

(An-Naml 27:19)

Sesiapa dibiarkan sesat oleh Allah, maka tidak ada yang mampu memberikan petunjuk. Allah membiarkannya terumbang-ambing dalam kesesatan.

(Al-A'raf 7:186)

3 comments:

Wafi Remli said...

Saya ada gak buku ni:)

msredcheesecake said...

semuga kita tak dimasukkan dlm golongan yang Allah biarkan sesat...dan jauhkan dari jadi mnusia tak bersyukur...

sha my heart said...

Alhamdu lillah.
perkongsian yang baik =)