Sunday, April 13, 2014

Mihun Sup sarapan hujung minggu

Hujung minggu yang free, tiada apa2 event larian. hanya sekadar lari setempat dalam rumah sambil mengemas isi dalamnya. niat di hati nak sambung berpuasa lagi esok hari, nak langsaikan hutang puasa yang lepas2. 2 hari dalam seminggu, itu saja yang saya mampu buat...selebihnya dugaan asyik mendatang je hiksss. 

Bila sangat free di rumah, masa inilah baru berpeluang panaskan tunku dapur yang dah lama tak panas2 tu. hari ni saya sediakan sarapan pagi yang terus je heavy...heavy ke, erm pada saya heavy la. sangat jarang kot masak bagai untuk sarapan ni. menu sarapan pagi hari ni, Mihun Sup. cam biasa resepi ada di bawah, resepi ikut sedap citarasa tekak sendiri.
 
Bahan2
1. Mihun (dicelur)
2. Ayam (potong kecik)
3. Bawang besar dan putih (dikisar)
4. Halia (dikisar)
5. Air
6. Kulit kayu manis
7. Buah pelaga
8. Bunga lawang dan cengkih
9. Chicken stock 
10. Garam

Cara2
Panaskan minyak dan tumiskan bahan kisar bersama kayu manis, bunga lawang, cengkih dan buah pelaga sehingga naik bau. masukkan air bersama ayam dan chicken stock. perisa secukupnya dan biarkan mendidih. 

Angkat dan hidangkan bersama mihun dan bawang goreng. 
 
Waktu penyediaan amatlah sekejab. sekiranya tak suka tumis, leburkan saja semua bahan2 tu dan biarkan sehingga mendidih. nak pedas, jangan lupa buat cili kicap sekali ye...selamat mencuba (@!@)

4 comments:

Cho Zila said...

sedap kalau der sambal kicaptu... ehm nyum.. nyumm....

QasehnyaRania said...

mihun sup comfirm kena ada sambal kicap.tp kalau style kedah kena ada cili merah tu.hihi.lgi power :)

wantie said...

Akak selalu buat ni klu sah boring sangat asyik ngadap nasi je kan..

mrs adam said...

idea sarapan weekend ni.hihi