Friday, September 12, 2014

Wanita Di Kurung 3 Tahun Dalam Bilik Air?

New Delhi: Seorang wanita berusia 25 tahun dikurung dalam bilik air sejak tiga tahun lalu selain dilarang menemui anaknya kerana melahirkan anak perempuan.

Wanita itu yang ditemui dengan keadaan kuku kaki serta tangan yang terlalu panjang dan pakaian koyak tidak dapat membuka matanya apabila terkena cahaya matahari. Dia juga menangis teresak-esak apabila anaknya sendiri tidak mengenalinya. 

Polis merempuh masuk ‘penjara’ wanita itu di Darbhanga selepas ayahnya melaporkan kes itu, lapor International Business Times.

Jurucakap polis Seema Kumari berkata, wanita itu diseksa berulang kali sejak berkahwin pada 2010 selepas keluarga mentua tidak berpuas hati dengan wang hantarannya.

Keadaan menjadi lebih teruk selepas dia melahirkan anak perempuan sehingga akhirnya dia dikurung keluarga suami. 

“Dia terlalu sukar membuka mata bila terkena cahaya matahari kerana tinggal dalam ruang yang kecil, sempit dan gelap sejak tiga tahun lalu. 

“Mangsa berkata dia diheret masuk ke bilik air sebelum ditinggalkan di situ. 

“Dia juga dilarang menemui anaknya dan hanya diberi makan sekali-sekala, itupun sisa yang tidak habis dimakan keluarga suami. Mereka seolah-olah membalas dendam kerana hantaran dan jantina anak yang dilahirkan tidak memuaskan,” kata Seema ketika ditemui. 

Pemberian hantaran sebenarnya diharamkan di India sejak tahun 1981, namun sehingga hari ini masih ramai yang mengamalkannya. 

Sementara itu, Seema berkata mangsa juga tidak dibenarkan menemui ibu bapanya. 

“Setiap kali keluarganya datang melawatnya di Darbhanga, mereka dihalau. 

“Sebaik dibebaskan dia meminta untuk menemui anak perempuannya yang kini berusia tiga tahun. Malangnya, kanak-kanak itu langsung tidak mengenalinya menyebabkan dia menangis,” kata Seema. 

Menurut jurucakap itu, suami mangsa Prabhat Kumar Singh kini berada dalam tahanan polis. 

Ibu bapanya Dhirendra Singh dan Indra Devi juga akan disoal siasat selepas keluarga mangsa menuntut supaya tindakan undang-undang diambil terhadap mereka.- Agensi


******************************************************
Ada macam2 ragam dalam dunia ni kan, yang tak puas hatinya, yang tak puas rasanya, yang tak puas ragamnya. adat tu ibarat tuhan yang tak boleh ditinggalkan, harus dipatuhi sesungguhnya...oh haiiiiiii tahu tak itu adat paling membebankan hidup pada setiap wanita. kalau tidak dipenuhi setiap permintaan, wanita tu terpaksa menanggung akibatnya...gila la, teruk betul keling ni kan....sebab satu keling yang memang keling, habis rosak image keling2 yang lain. 

Bukannya kita yang dapatkan tentukan anak apa yang bakal keluar kan, takkan tak dapat anak lelaki, si wanita ni terpaksa menanggung akibatnya....dah bapaknya yang memancut benih perempuan tu kenapa...tu tak salah jugak ke, bangang punya keling. susah kita nak nilai mentality keling ni tahap rendah or tinggi, kiranya gini la bodoh tak boleh di ajar, pandai tak boleh di turut la. 

Yang tetap menjadi mangsa adalah wanitu itu sendiri, kesiannya dikurung dalam bilik air selama 3 tahun. manakah sifat kemanusian keling ni kan. mujur jugak anak perempuannya tu tidak dikurung bersama2 dengan amma nya. 

Ya Allah, adakah kita ini semakin berada di zaman jahiliah semula...  

Done my 10km running malam tadi, capture ni sebelum memulakan larian selepas diambang senja. training, training and keep training...marathon is coming soon. 

3 comments:

LYAfrina said...

kesiannya...

Siti Fatimah said...

sewel... ingat kawin tu mcm beli barang ke. dah tak suka, rosak sikit terus simpan kat stor. mengong..

Etuza said...

http://madey09.blogspot.com/ jenguk blog saya ya..salam kenal blog