Wednesday, March 18, 2015

Asam Pedas Untuk Dia kekdahnya

Cerita yang tengah top sekarang ni katanya, saya memang tak pernah nak layan cerita2 bersiri gini tapi kalau dah rata2 berkata...tak tau pun jadi tau. 

Saya dengan laki memang suka asam pedas, dapat pulak sekarang ni tengah musim panas...makan asam pedas tu macam berhantu rasanya. berlawan2 tahap pedas + panas + peluh meleleh2...perk baru makan sampai menjilat pinggan. jenis ikan, saya tak kisah tapi janganlah ikan yang bertulang banyak macam terubuk tu...memang tak usik dah, ambik kuah je lah nanti. saya tak pandai makan ikan yang banyak sangat tulang macam terubuk tu, confirm tersengkang tulang nanti. oklah, meh tengok resepi...

Bahan2:
Ikan - ikut suka nak guna ikan apa, saya guna ikan tenggiri
Bendi
Serai - diketuk
Bunga kantan
Daun Kesum
Minyak untuk menumis
Air asam jawa
Garam dan gula

Bahan2 kisar:
Cili kering - ikut tahap kepedasan masing2
Bawang merah dan bawang putih
Halia

Siang ikan dan bersihkan, saya kalau beli ikan yang agak besar memang suruh je peniaga tu siangkan sekali. senang nanti tinggal bersihkan aje. panaskan minyak dan tumis bahan2 kisar sehingga terbit minyak. kemudian masukkan ikan, air asam jawa dan kacau rata. apabila sudah mendidih, masukkan bendi, daun kesum, bunga kantan dan perasakan. apabila sayur2 tadi sudah agak lembut, boleh tutup api. hidangkan bersama nasi panas + telur dadar or telur asin...asyikkkkkkkkk :)

7 comments:

Nurzakiah Hanum said...

perghhhhhhhhhh

nuyui a.k.a miss YUI said...

dpt ratah sdp ni kak =)

Khai♥Rin : anies said...

nak jugakkkkkkkkkk

Tihara said...

sedapnya asam pedas ikan tengiri..
nice sharing :)

Sue Bee said...

SB pon gemar asam pedas..bubuh pedas pedas,masam masam lagi,kuah pekat..waduhh..mmg membelai jiwa..

hainom OKje said...

Ni feveret pak mertua ni An.....menantunya pun suka gak hihi. Okje kalau makan asam pedas kena ada kicap manis buh atas kuah banjir....pergh sedapnya. Goreng pulak ikan masin....mmg terliurlah weyh!

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam ann,
asam pedas untuk iols ada dak??? he3