Sunday, March 22, 2015

Daging Masak Kicap Berlada Hitam

Oh hai, malasnya today nak layan blog...nak BW pun sama. rasa macam nak tido je seharian ni. hujung minggu kan, mood tu ke laut sikit, tambahan pulak besok dah mula routine kerja seperti biasa, lagi extra malasnya. tapi tak boleh layan sangat mood ni, kena kuat untuk berblog semula, siapkan entry for whole week kalau larat. biasanya weekdays saya sangat jarang berentry, kadang2 je tu pun terus hupdate. tapi BW selalu, sambil2 tu sempat la jugak kan. 

Macam biasa, hujung minggu hanya entry yang ringkas je saya sediakan. kalau tak masakan, cerita2 dekat luar...takdenya extra ordinary. kali ni entry main masak2, resepi yang sesuai untuk semua golongan tak kira kanak2 or orang dewasa. cuma bila ada kanak2 tu kena pandai2 adjust tahap kepedasan ye, ada pulak yang melahar anak2 bila makan nanti. macam biasa, resepi di bawah :p

Bahan2
1. Daging batang pinang
2. 1 biji bawang besar - tumbuk lumat
3. 1 sudu besar biji lada hitam - tumbuk lumat 
4. 4 ulas bawang putih - tumbuk lumat
5. 1 1/2 sudu besar sos ikan
6. 2 sudu besar sos tiram
7. 1 1/2 sudu besar kicap pekat
8. 2 sudu besar sos cili
9. 1 1/2 sudu besar kicap lemak manis
10. Garam dan gula
11. 1 1/2 biji bawang besar - potong 8
12. 1 biji timun jepun - potong memanjang
13. 1 1/2 biji tomato - potong 6
14. Halia - untuk rebusan 

Cara2
Rebus daging dengan beberapa hirisan halia sehingga empuk. selepas daging tersebut emput dan agak sejuk, hiris nipis. air rebusan daging tadi biasanya saya simpan untuk dijadikan stock dan halianya saya ambik dan tumbuk lumat bersama bahan2 yang tumbuk yang lain.

Panaskan minyak dan tumis bahan2 tumbuk tadi sehingga naik bau dan selepas itu masukkan sos cili, sos ikan. kacau sebati dan masukkan pula daging. letakkan sedikit air rebusan daging dan sekiranya nak berkuah, lebihkan air rebusan tersebut. masak sehingga kuahnya agak pekat dan kemudian masukkan timun dan bawang besar yang dibelah tadi. perasakan dan last sekali baru masukkan tomato. saya tak berapa gemar kalau tomato tu terlalu masak dan lembik. terus tutup api dan boleh dihidangkan.

Resepi ini saya tidak menggunakan sebarang cili hidup tapi sekiranya uolsss nak tambah, takde derhakanya. tahap pedas ikut masing2 la ye. saya lebihnya cili dekat menu sampingan yang lain :p   

Tidaklah makan daging semata, kena seimbangkan dengan yang lain2nya. saya padankan sekali menu hari ini dengan lebihan rendang daging kenduri kawin kawan, kobis sebagai ulam, telur asin dan semestinya budu tetap menjadi menu utama kami laki bini. 

Selamat berhujung minggu, semoga besok tidak ada yang Monday Blues pulak ye :p

5 comments:

Julia Johari said...

Menyelerekan...daging batang pinang mmg sedap lembut je rasa kan

OKje said...

Hati ni pun okje masak daging kicap An....tak sabar nak makan buka nanti. Pose ganti huhu..

Kopiolimauice said...

sbb kn ada lada hitam daging tu akn rsa lebih umpphhh sedap bak ang!

LYAfrina said...

sedappnyer

arysha_fayyadh said...

Assalam ann,
sedap3
tapi sungguh panjang nama masakan uols he3