Thursday, June 25, 2015

Jimat Cermat

Bulan Ramadhan ni kita digalakkan berjimat cermat, kalau boleh tolonglah jangan membazir bila sampai bab2 juadah berbuka ni. bila masa pegi bazaar ramadhan tu, beli apa yang nak dimakan saja. beli sikit dah memadai. kita ni kalau puasa, makan seketul kuih pun dah cukup kenyang rasanya. 

Bila memasak pulak, amboi isi rumah tak ramai mana pun tapi masakan boleh jemput setaman datang berbuka sama. taulah teruja sangat nak memasak juadah istimewa untuk berbuka tapi berpada2 jugak lah. 

Walau apa jua situasi, berjimat cermat itu suatu amalan yang dituntut untuk dilakukan. ramai lagi insan diluar sana yang masih menagih simpati menadah tangan demi mendapatkan makanan. kalau ada yang lebih2 makanan tu kalau banyak sangat, ringan2 kan tangan bawak sekali ke masjid...boleh dikongsi makan bersama2 dengan kawan2. sekurang2nya tak membazir dan paling puas hati makanan tu habis dimakan dari dibuang.

Itu yang selalu saya pesan dengan my laki. pakcik ni kalau dapat membeli boleh bertukar boros jugak sudahnya. suruh beli kuih sejenis tapi dibelinya 3 jenis. alasan yang paling standard la...'terasa nak makan'. bila waktu berbuka tu, makan satu je yang jenis2 lain tu sapa pulak nak melantak kan...ahkak jugak.

Tak percaya...ni ha, roti canai segera tu memang sentiasa ada...masak barang sekeping dua. ada salad carrot, potong buat macam ulam. yang nak diperabihkan adalah kuah dal tu. malam sebelum tu my laki tapau roti canai, dapat kuah dal banyak pulak. kuah tu sedap, makanya jatuh sayang pulak nak buang...kuah je pung tapi membazir jugak tu. bagi perangat sikit, masuk dalam bekas siap sama dengan roti canai dengan salad ulam tadi. jadilah bekalan berbuka masa dekat gym malam tadi secara rasminya menu 7th Ramadhan.

Puasa tapi tidak membataskan kita dari terus exercise, cuma jangan lakukan secara berlebihan dari kemampuan diri sendiri. must kept consistent, lepas raya terus ada half marathon lagi...phiwwwwww 

6 comments:

Nurzakiah Hanum said...

betul2

Kakzakie said...

Dugaan kalau membeli tu Ann memang macam tu ada rasa teringin yg itu ini kena lawan tanya diri boleh habis tak?

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Semut Senyum said...

woaa.... menu sihat tu... saya pun dpt inspirasi bila singgah kat blog ni... nanti dnak makan mcm ni lah... baru laa boleh sehat tubuh badan.. =D. tq share, sis!

bb_nona said...

jimatt3!!! dan sedap jugakkkkkk ! he heeee~

QasehnyaRania said...

betul tu kak
saya pon masak simple simple je.
macam kuih beli sejenis j.skadar merasa.