Tuesday, November 3, 2015

Budu

Salah satu menu wajib setiap kali saya menyajikan makanan di rumah, makanan yang berupa nasi berlauk la. takkan makan kek berkuahkan budu pulak kan. YES, saya sangat suka makan budu, salah satu benda wajib ada dekat rumah. bukan setakat rumah saya saja tapi setiap rumah adik beradik saya. kalau bab makan ramai2 secara muhibah tu, harus adalah budu ni walaupun ada je sambal2 lain. 

Saya kalau dah ada budu tak pandang lauk lain lagi. cukuplah sekadar ikan/ayam goreng kosong dengan ulam je dah memadai. hidangan lain memang tak cuit langsung...sungguh ni. my adik beradik yang lain memang suka kalau saya datang rumah diorang, tak pernah nak pikir hidangan sangat. mereka dah tau, ini budak kalau datang bagi je makan ikan goreng dengan budu...sure layan babe :p

8 comments:

cik hani said...

Saya pun suka budu.

Dulu suami tak makan budu, sekarang dia suka sangat budu..

Saya suka segala penambah selera macam budu, tempoyak, cencaluk, sambal belacan...

Nurzakiah Hanum said...

sedap saya suka

Normi Nieza said...

wah..glemer budu ni skarang..:)

Diana Rashid said...

makanan tradisi yang urban macam mana pun kita,tetap kita cari.kan??.macam saya paling suka tempoyak.ekekekek

Kakzakie said...

Budu tu letak cili, ikan dan limau aje ke Ann?
Kakak kena mencuba. Selalu nampak budu dijual di dalam botol tapi kakak tak tahu lagi nak buat resepinya macam mana..

Kalau sambal belacan kakak tahu.

Asha Lya said...

Dulu masa Lya study kat semnanjung menu wajib ni..tpi bila da blik cne x pernh da jumpa

hainom OKje said...

Wah....ni mmg sungguh org Pantai Timur ni hihi....
Ada gak stok kat fridge tu, tp lama tak makan.....masin, takut kang memasing naik darah hihi.... Maklumlah memasing dah kilauan. Ann muda lagi tak pe le...

Wa said...

Ada budu..wajib ada ikan singgang.hihihi