Thursday, September 29, 2016

Durian Jeli

Sambung semula kisah Kelantan yang tak gantung tak bertali tu...entry yang lepas di sini.

Pasal nak dulukan cerita hari raya korban, bagaikan terus lenyap kisah Kelantan ni. Memang tak menarik pun, jalan2 santai saja tapi ingin jugaklah buat entry kot2 ada yang sudi nak baca...inshaAllah.

Tujuan utama saya dan keluarga ke Kelantan adalah untuk menghantar anak saudara masuk UMK di Jeli nun. Universiti ni baru jugak dan dah tentu tempatnya jugak baru. Masa hari pendaftaran masuk terus dapat bilik untuk mereka berdua. Dua orang anak buah saya masuk UMK ni, sorang anak kepada kakak dan sorang lagi anak kepada abang saya. Macam biasa angkut segala barang, beg je dah 2...besar2 pulak tu penuh dengan segala kelengkapan mereka dari kain baju cadar sarung bantal selimut sehinggakan barang2 personal masing2 semuanya dah lengkap. Tempat baru kan, takut susah nanti nak cari barang2 keperluan. Bila dah sebulan dua duduk situ barulah mahir sikit kawasan sekeliling kan.


Semua itu diuruskan sendiri oleh makpak masing2. Saya dengan anak2 saudara yang lain2 tu duduk bawah khemah ni sementara menantikan makpak masing2 settle dengan anak2nya. Nak tinggal anak belajar jauh2 ni bukan senang ye dak, itu belum lagi masuk drama air mata macam takde jumpa dah anak tu lepas ni hihihihi.Itulah ragam makpak kan, saya paham...jangan ingat saya takde anak dan saya tak paham perasaan makpak ni.

Selepas settle urusan kemasukkan anak2, kami semua bolehlah beredar dan tinggalkan anak2 untuk meneruskan perjuangan mereka untuk belajar. Tinggallah mereka di Jeli ni selama 3 tahun dan maybe lebih terpulang pada course yang mereka ambik. Semester break nanti baliklah mereka untuk bercuti pulak. 

Selepas keluar dari UMS, tak jauh pun kami dah jumpa gerai durian. Ishhh mana boleh miss kan, harus singgah...kita makan durian Jeli dulu. Durian kampung saja yang ada tapi tak mengapa asalkan durian. Saya sekeluarga memang pencinta durian, sanggup je singgah makan durian walaupun sekadar durian kampung...Jeli pulak tu, bukan dekat kan. Yang pasti 4 longgok tu kami belasah makan. Syok woooo makan durian tengah2 panas terik tepi jalan pulak tu, duduk pulak atas pangkin bak duduk tepi sungai ko.

Alhamdulillah, dapat pulak isi yang molek2 manis2 sampai tak terasa dah 4 longgok kami makan.

3 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

sdp tgk..

OKje said...

Tahniah... drama air mata memang biasa kalau nak berpisah dgn anak ni hihi....
Teringin pulak nak makan durian....adoiyai. Nampak tebal isinya ye AI...

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Sedapnya durian!!.
Terliurnyaa. Sib baik kat sini ada jual.. tp 15 dollar (dpt la dlm 3 ulas).