Thursday, September 1, 2016

Pengalaman drive dari KL sampai Merang

Family trip to Kelantan. Bukan bercuti pun cuma menghantar anak buah masuk ke Universiti Malaysia Kelantan (UMK). Saya kena pergi menghantar jugak sebab sebelum ni adiknya berhantar jugak ke Kuching nun, tak adil pulak kalau turn kakaknya tak hantar. Hati anak buah ni sama macam hati kita jugak, senang merajuknya hiksss.

Saya mulakan perjalanan dari KL lepas magrib, senang tak payah nak singgah mana2 untuk solat. My other family ikut laluan dari Negeri Sembilan, lalu Keratong and janji jumpa di Kemaman saja dalam 10pm. Kami lambat sampai, maklumlah perjalanan tu jauh sikit + dekat Gombak sebelum masuk highway boleh tahan jugak jammed nya. 

Berhenti rehat sekejab dekat kedai makan tepi jalan sambil makan dinner. Saya tak sempat nak makan siap2 sebelum tu cuma kali ni makan yg lite sikit. Nak drive all night, nanti ada yang mengantuk bila kenyang sangat. 3 kereta semuanya dan dalam kereta pastinya co pilot boleh drive jugak. 

Selepas makan, teruskan perjalanan. Drive memang slow, kami semua tak nak laju2 sangat dah malam2 ni mata pun berpinar tengok lampu kereta orang lain. Saya tido dulu sementara suami terus drive sampai dia dah tak larat baru tukar driver. Entah dekat mana saya pun tak perasan, suami kejutkan untuk tukar drive. Kereta yang lain2 pun berhenti jugak. Basuh muka sikit bagi segar muka dan saya pulak drive sementara bagi peluang suami tido pulak. 

Drive all the way sampai Kuala Terengganu dan pit stop seterusnya di Masjid Batu Buruk. Kebetulan sampai tu memang dekat2 nak masuk waktu subuh, terus berhenti lama sikit untuk solat dan kalau ada yang nak mandi pun boleh jugak tapi saya taklah...air dekat masjid sejuk wehhh. Rehat2 luruskan badan, ada yang ambik peluang sambung tido. Ramai jugak rupanya yang sama macam kami, ada tu dari Johor Melaka drive all the way to Kelantan. Saya yang dari KL ni rasa macam dah nak mengalah, penatnya Tuhan je tau. Mungkin sebab siang sebelumnya tu bekerja, tak sempat nak rehat sangat badan...terasa sangat letihnya bila kena drive jauh2 macam ni.

Dalam 7am kami teruskan perjalanan lagi dan 2nd pit stop adalah di Merang, rumah saudara. Dah inform awal2 dengan tuan rumah yang rombongan mak jemah nak datang sesubuh sepiee :p siapkanlah benda yang patut2 kan.
  
Tu dia, pepagi sampai terus tuan rumah siapkan sarapan taraf syurga dunia punya. Memang terbaek melantak pelahap2 yang memang dah lapar + mengantuk semua ni. Lepas sarapan dapat pulak tido kan...memang dekat2 nak tengah hari jugaklah baru teruskan perjalanan ke Kelantan. 

Selepas dikerah bangun dan terus bersiap untuk destinasi seterusnya. Ikutkan nak sambung je lagi tido tapi takpelah, this time suami pulak yang drive so saya boleh sambung tido semula dalam kereta. Salam2 sebelum berpisah, entah bila lagi nak sampai rumah saudara ni...jarang2 jumpa jugak ni. Dan terima kasih for hospitality jugak, dapat jugak luruskan badan, segarkan badan dan dapat jugak kenyangkan perut jugak. 

5 comments:

Anis Azalea said...

Nasi dagang weiii sedap tu.

Han Hanni said...

jauh kan KL to Terengganu..
Pastu sambung lagi ke Kelantan..
rasa macam tidur bangun, tidur bangun..tak sampai2 lagi

Kakzakie Purvit said...

Kalau kakak lagi jauh Ann.
Anak kakak belajar di UNISZA
Kakak dgn abg pun drive aje.
Tapi penat-penat seronok bila tiba di T'ganu
Makanan sedap-murah, kawasan cantik-mendamaikan.

wahida said...

huuiiiii...mesti penat kan...
tapi dapat nasi dagang sedap mcm tu lupa penat...


dear, ni contact no seri muka durian tu: 013-397 9977 nama dia abang ali...

u should try dear...mmg wallawehhh...

OKje said...

Untunglah ada tempat persinggahan .....dapat makan kopok leko tak? Rugilah kalau dah sampai Terengganu tak makan kopok leko.
Anak buah dari kakak sulung yeh....