Tuesday, September 13, 2016

Sehari sebelum hari raya korban

Selamat hari raya Aidul Adha semua. Semoga saudara2 kita yang sedang mengerjakan ibadah haji tahun ini dikurniakan haji yang mabrul, inshaAllah. 

Seperti tahun2 yang lepas, tahun ini sekali lagi kami seisi keluarga dapat menyempurnakan ibadah korban. Perancangan ibadah korban ni biasanya hanya akan dirancang setiap kali berkumpul pada hari raya puasa dan abang saya akan uruskan pembelian lempu atau kambing ikut pada bahagian yang dah confirm. Ibadah korban juga biasanya kami akan buat di kediaman parent kami, senang kita pun boleh tengok sendiri dan biasanya family saya akan proses sendiri jugak daging korban tersebut.

Untuk tahun ini punya aktiviti, sama jugak sebenarnya macam tahun2 sebelum ini dan inshaAllah akan kekal jugak pada tahun2 akan datang cuma saya tak pernah lagi up dalam entry secara details. Tapi tahun ni saya rasa macam rajin sikit nak share, ikut jelah ek...mana yang sempat saja dan secara random. 

Sehari sebelum hari raya, part ni memang saya dengan suami punya kerja...pergi ambik order kelapa parut dengan santan sekali. Kerja order kelapa parut dengan santan pulak tugas abang. Saya mana tau nak order benda2 ni cuma tukang nak masak je yang tau kan base on menu yang bakal di masak nanti. Kira jadi tukang ambik barang je, itu pun 8am pagi dah berbaris tunggu turn. Kalau datang lewat sikit lepas 9am ke, entah panjang mana pulak ekor barisannya. Memang kedai kelapa ni menjadi tumpuan sebab kedai ini aja yang menjual segala anak beranak berasaskan kelapa. 

Kakak dengan yang perempuan2 lainnya pergi pasar beli segala barang untuk kenduri korban besoknya (hari raya) beserta barang2 untuk juadah hari ini jugak sebab ahli keluarga yang lain dah mula balik semuanya, rumah pun dah mulai penuh. Ini jugak untuk mengelakkan ada yang tak cukup or terlupa beli sebab kebiasaanya kalau hari raya, kedai2 melayu pun jarang bukak. Kalau dah takde jugak barang di cari, kira dah tak rezekilah tu.

ikan patin tempoyak, kangkung goreng, sambal sotong, ikan goreng dengan budu

Bila dah start berkumpul adik beradik, hidangan pun dah serupa macam kenduri jugak. Hidangan takde nak hidang dalam mangkuk lagi, sedia je tray. Senang, tak payah nak bekas banyak2. 

Makan lunch dulu sebab sebelah petangnya dah kena mulakan acara potong2 bawang dan segala benda untuk keesokan punya kenduri. 

Bukan setakat bahan2 untuk masakan, segala perkakas untuk kenduri pun semuanya kena keluarkan dan cuci semula. Barang bukan pakai selalu, just bilas takut ada habuk2 yang melekat. Khemah pun dah siap pasang untuk aktiviti besoknya sebab kawasan tepi rumah ni agak lapang, kalau panas ke hujan nanti takde pulak tempat nak berteduh. Kereta semuanya dah tak boleh parking dalam kawasan rumah, kena susun di luar pagar. 

Inilah dia haiwan tunggangan kami nanti, inshaAllah...2 ekor lembu dan seekor kambing. Hanya kami adik beradik anak beranak je nama dalam setiap bahagian2 tu. Dah selamat berada di rumah kami dari hari Sabtu lagi sebelum khemah di pasang. Saya memang tak mengadaplah lembu2 ni sebab mulut ni cepat je nak cakap...'kesiannya lembu2 ni nanti'. 

Ada kisah ko, saya pernah kena marah sebab cakap macam tu. Biasalah orang tua2 kan tak bagi cakap macam tu. Lepas dari kena marah tu, terus saya tak nak tengok lembu tu lebih2...buat tak tau jelah. 

4 comments:

Anis Azalea said...

Alhamdulillah buat korban...tapi makanan tu semua tempting aje.

Unknown said...

sama macam mak saya..dia memang tak mau tengok..dia nak sedar2 je dah jadi daging depan mata dia..heheh

kimchaa said...

Yaaa ampuuun ... ikang patin .. dap eeehhh .. akak memang suka post gambar makanan eh .. ? Hehe ..

OKje said...

Yelah kalau dah ramai ramai ni mmg sesuai pakai tray je gamaknya hihi....
Benda benda gini kena teamwork....barulah seronok. Semua buat kerja...
Makan berebut gitu mmg sedap tambah lagi ada budu dan makan berebut rebut...