Thursday, November 3, 2016

Minyak oh minyak

Fenomena paling hangat sekarang ni, kenaikan harga minyak masak. Pegilah mana2 kedai runcit ka, hypermarket ka, mini market ka...semuanya kata minyak takde or dah habis. Fakta ke auta, sendiri fikir la ek.

Semalam untuk sahihkan fenomena ni, saya pergilah ke Giant, memang takdok doh minyok masok. Yang ada pun macam minyak Carotino, Sunseed dan assorted brand for olive oil. Minyak masak cap tudung saji, minyak masak cakap kapak ke pisau ke tu semuanya memang yillek walhal seminggu sebelum tu bersusun penuh je dekat rak siap berkotak2 di tepi rak menunggu giliran nak naik ke rak je. Takkanlah semuanya habis terjual sekelip dua mata kan.

Entahlah, makin mengarutlah pun ye jugak dengan segala yang terjadi ni. Hakikat yang nampak, jurang kekayaan dan kemiskinan tu semakin ketara. Sendiri ada akal, silalah fikir2kan.

Lagi seronok update entry berkenaan dengan aktiviti sendiri, keluarga ataupun dengan sahabat handai dari kepoci hal2 pentadbiran negara yang marba ni. Nak bersuara pun 'ko sapa'...usah kata nak di layan, pandang pun tidak.

Ok tutup topic boring...

Kembali kepada gambar di atas, kakak dengan abang ipar serta anak saudara di salah sebuah kedai hardware di Australia. Ketika ini mereka masih lagi berada di sana. Abang ipar seorang pengumpul segala jenis parang dan keris, dah tentulah dekat sana takde keris kan. Parang tu ada kot. Entahlah kita tengok nanti apa yang di bawa balik ke sini. 



My kakaks pulak apa lagi kalau tak shopping barang2 pempuan. Tak payah describe la ek apa dia, tengok gambo pun da tau kehkehkeh.

Kakak dan abang saya di sana, 2 beradik je. Tujuan sebenarnya adalah untuk attend convocation day anak saudara di sana. Budak ni banyak sangat merantau belajarnya dari dalam negara, Dubai dan akhir sekali ni di Australia. 

Tak habis lagi shopping, dah murah katanya. Kita je yang duduk negara sendiri ni rasa macam nak tinggal di negara orang huhhhhhhh

12 comments:

dear anies said...

Org pompuan dan shopping mn bleh pisah ;)

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Shopping baju memang best!.

Kakcik Seroja said...

Tak tahu nak katalah bab minyak ni. Rasa nak naik minyak je...

MisDiarios said...

Sekarang semua nak baik ujan je yg turun

MisDiarios said...
This comment has been removed by the author.
MisDiarios said...
This comment has been removed by the author.
fizalinolie said...

Fenomena biasa bila pekedai nak naikkan harga. Esok2 bila dah naik... Tengoklah, confirm banyak di rak. Hurmmm...

Anis Azalea said...

Sorok minyak murah je..minyak mahal tayang2..

Gieyana said...

Mmg dorang nyorok minyak ni.. N rega setiap brand pon x sama.. Huh

Kakzakie Purvit said...

Itulah Ann. Memang sudah pun terjadi jurang yg kaya dan miskin kian ketara di negara kita.

Asha Lya said...

Pksa la mkn minyak mhl lps ni duniawi2...sbrrr
Ehh lma x singgah cne

nayfatimahrasyid said...

shopping kan terapi minda
la nie kana makan hidangan yang rebus-rebus jer