Thursday, March 30, 2017

Langgar lari

Assalammualaikum semua...

Pagi tadi punya cerita suami isteri, pasal kisah langgar lari last Sunday night. Kisahnya macam ni...

Kami tak nampak masa kejadian berlaku, perasan bila dengar bunyi macam motor terjatuh saja...berdentum la jugak. Bergegas la kami yang kepochi ni mengintai dari tirai kamar sebab bunyi tu datang dari tepi rumah kami saja. Masa tengah sibuk nak selak langsir tu perasan ada satu kereta Myvi hijau kalau tak salah mata melihat, memecut laju. Ternampak jugak sebuah motor yang dah tumbang di tepi jalan betul2 dekat selekoh nak masuk guard house ke apartment kami. 

Rupanya yang jatuh motor tu husband and wife, tinggal di apartment kami jugak tapi block berlainan. Tak perasan sangat wajahnya sebab malam dan terlindung sikit penglihatan dengan pokok2. Nampak jugak security guard berlari menolong pasangan tu. Kira habis di situlah, takdenya kami nak menebeng lama tepi tingkap. Yang pastinya kereta Myvi tu memang takde datang semula ke situ (tempat kejadian). 

Selepas beberapa hari, itu yang pagi tadi baru suami informed yang pemandu Myvi tu dah kena tangkap. Rupanya Myvi tu baru keluar dari kawasan apartment kami as visitor. Memang silap besar la sebab info pasal driver tu tentu dah ada record dekat guard house. Security bagi info dekat polis, nama, IC no dengan driving no...no kereta dah tentu ada sekali. 

Yang tak pahamnya tu, kenapa nak lari. Kalau terlanggar sebab tak perasan ke, perasan ke atau di langgar ke...kenalah berhenti, at less prihatin pada yang dah jatuh tergolek tu. Ini tidak, boleh tekan minyak menderu laju je larinya...clear cut dah salah dekat situ. 

Muda remaja lagi pemandunya, agaknya itu pun baru dapat kereta kot. Race tak mau komen, kang resist pulak. Hope ini dapat jadi pengajaran buat pemandu kereta tu, muda2 jangan nak jadi samseng jalanan...cuba jadi pemandu berhemah sikit. Jalan raya tu untuk kegunaan semua orang.
    
Dinner malam tadi makan ayam kepci, sejuk2 ni dapat melapah ayam memang sangat bahagia 😁

2 comments:

Warisan Petani said...

kesian kepada mangsa, terutama penunggang/pembonceng motorsikal.

Izyan Balqis said...

itulah dia, kalau bawak kereta tak reti nak berhemat, dah langgar tak reti nak bertanggung jwab plak