Friday, March 3, 2017

Rendang Ayam Pedas

Assalammualaikum semua...

Lama rasanya tak masukkan entry resepi masakan dalam blog ni. Kalau malas tu sampai, buat apa saja pun tetap MALAS tu kukuh dalam diri kan. Hari ini yang pertama dalam 2017, saya masukkan resepi masakan 😓

Ahad lepas saya sempat merendang ayam pedas. Saya share resepi di bawah:

Bahan-bahannya:
Ayam
Santan pekat
Daun limau purut
Bunga kantan - belah dua
Daun kunyit - hiris halus
Asam gelugor
Kerisik
Garam dan gula

Bahan kisar:
Cili padi hijau
Bawang merah
Bawang putih
Halia
Serai
Kunyit hidup

Masak bahan kisar bersama santan, daun limau purut dan asam gelugor. Kacau semua bahan sampai mesra dan mendidih dan masukkan ayam. Masukkan kerisik, bunga kantan dan perasakan. Saya mengunakan ayam daging, tak perlu kacau selalu dan tambah hirisan daun kunyit bila kuah hampir kering. Saya tidak berapa suka terlalu kering dan biarkan rendang saya agak berkuah sedikit, ini ikut cita rasa masing2. Sekiranya ayam adalah ayam kampung, kena masak lama dan lebihkan air supaya daging ayam empuk. 

Untuk ayam tu saya guna 2 ekor, boleh makan puas dan boleh ngulang makan sampai 3-4 hari. Rendang ni kalau selalu panas tu makin sedap uolsss. Boleh makan dengan nasi impit tapi saya lebih suka makan dengan nasi putih saja. Serdak tu pulak sedap kalau buat colek dengan roti 😖

No comments: