Wednesday, August 15, 2018

Percubaan pertama buat cup cake

Assalammualaikum semua...

Sekarang ni serba mudah, nak makan tapi malas nak keluar...boleh je call buat delivery. Pilih je ikut selera tu nak makan apa. 

Sama jugak dengan makanan, frozen food tu pun ada banyak jenis kala ni. Pegi je kedai2 runcit even hypermarket mesti ada jual frozen food. Kalau tempat tinggal berdekatan dengan pengusaha kecil2an tu lagi bagus, boleh dapat frozen food yang masih fresh lagi. 

Sekarang ni di rumah saya memang akan sentiasa ada frozen food selain makanan yang saya frozen sendiri. Saya kerap outstation dan frozen food ni penting untuk suami saya. His not type of man yang suka makan di luar, sehabis boleh dia akan stay at house selepas balik dari kerja. Nak singgah tapau2 makanan ni bukan dia la. He always panaskan makanan yang saya dah sediakan or reheat frozen food je. Pelbagai jenis jugak adanya sebab senang dia buat pilihan, tak la bosan for 1 type of food je hari2. 

Ye tau, mungkin ada yang mengatakan frozen food ni tak elok di makan hari2. Itu yang saya cuba masak makanan dan sejuk bekukan untuk simpanan tapi untuk sediakan bekalan for 2 minggu time agak mencabar sebenarnya. Suami boleh je masak yang simple cuma kita ni isteri2 kalau boleh nak bagi senangkan suami masa ketiadaan kita di rumah. Tau macam mana penat balik dari kerja lepas tu nak masak2 lagi. Uolsss ada cara tak selain dari yang saya buat ni...any suggestion?!!!

Gambo bawah ni aktiviti suami malam tadi, baking red velvet cup cake. Actually he terjumpa tepung ready for bake red velvet dalam kitchen cabinet. Saya pun dah almost terlupa pasal tepung ni. Suami tengok ada direction, terus saja dia cuba. Tak payah nak sukat2 dah tepung tu, letak je bahan2 tambahan ikut arahan dekat kotak. 
      
Tak boleh nak bayangkan masa ni entah macam mana rupa dapur tu, mintak2 terurus la hendaknya 🙇

Cup cake dah hampir masak, berjaya jugak suami baking cake...bangga betul dia. Paham perasaan tu, saya dulu pun mula2 buat cake bila menJADI kemahen lagi suka sampai repeat buat setiap hari 😀

Inilah rupa paras kejadian kek cawan selepas di HIAS cantik oleh suami walaupun topping cream cheese tu dia main tepek je 😋 

Ini hasil baking dari seorang suami. Cantik nampaknya, sedap jugak katanya. Lepas ni rajin la saya membeli tepung buat kek perisa yang lain pulak. At least kalau tiba2 suami teringin nak makan kek, boleh dia baking sendiri. 

Nasib suami selalu kena tinggal isteri, macam ni la 😚

4 comments:

dear anies said...

maka dgn itu silalah pos ke sini 2 - 3 ketul... kalau x de kite putus kwn ok hahahahaha

aiezza.sue said...

wahhh...boleh tahan rv sidia..lengkap bertepek cream cheese, naik segan kita yang taunya mengorder jerr ni..hikhik

Warman said...

Boleh membayangkan rasanya itu pasti enak ada manis manisnya.

Abam Kie said...

makan d umah jauh lebih baik drp makan di luar..