Monday, July 15, 2019

Bubur Nasi dengan Jagung

Assalammualaikum semua...

Terbayang di mata, sedapnya kalau dapat makan bubur jagung hari ini, tapi bukan manisan punya tapi nak bubur jagung dengan nasi. Apa apa saja jenis bubur nasi memang menjadi kegemaran saya, tak pernah menolak punya. Satu lagi peel, saya suka makan bubur nasi dengan sambal. Macam kali ini saya makan dengan budu, ini yang paling senang lah nak sediakan pun 😂 Hidangan macam ni je boleh bertambah bubur lebih dari semangkuk tau. 

Tadi petang singgah kedai, masa ini lah pulak takde jagung tongkol tu. Cari jagung dalam pek, macam banyak sangat isinya. Jadi saya hanya beli mix vege, ada jagung dan hirisan sayur lain...menarik jugak untuk dibuat bubur.

1 pek mix vege - ada jagung jugak dalam tu 😀
2 keping ayam bahagian dada - potong kecil 
1 cawan beras
1/2 cawan ikan bilis 
2 helai daun pandan
1 sudu kecil serbuk lada putih 
2 batang saleri
2 liter air 
1 kotak santan 
garam 

Bahan Kisar:
6 biji bawang merah
4 ulas bawang putih 

Masukkan ke semua bahan dalam periuk kecuali saleri, santan dan garam. Masak sehingga beras mulai kembang dan daging ayam empuk. 

Masukkan santan dan perasakan dengan garam.  

Akhir sekali taburkan saleri dan kacau sebati. Saya didihkan sehingga agak pekat dan keep warm.

Bubur macam ni memang sedap dimakan ketika panas bersama kicap lada tapi saya lebih suka makan dengan budu 😁

This week saya akan berada di KL sepanjang minggu, bolehlah saya memasak hidangan dinner setiap malam. Bila dah lama sangat tak masak ni boleh rasa kekok jugak bila di dapur. Mulalah terkial kial nak potong bawang segala bagai tu 😃 Tapi dalam masa yang sama memang rindu sangat nak memasak, macam macam senarai makanan nak di cuba. 

6 comments:

Anum said...

wow2

Warisan Petani said...

Pasti sedap

Miss Volvo said...

Tak pernah lagi makan bubur dengan budu hehehe. Next time boleh try haha

Maria Firdz said...

sedapnya jagung.. lama tak makan...

adianiez AIDA said...

tq for suggesting.
aida memang wajib makan bubur nasi dgn kicap cili padi tu.
dgn budu lom pernah lagi.
will try :)

Nina Mads said...

first time dengar mkn dgn budu