Tuesday, October 5, 2010

last minute study

Ingat lagi masa jaman2 sekolah dl, selagi tak exam usah haraplah nak membelek buku rujukan...setiap agenda cuma nak siapkan homework jer. homework siap, mata pun siap2 nak pejam sama. tu pun kalau ada homework, buatnya takda...telentang tengok tv jawabnya. sekali 2 pak aku tengok, dia senyap lagi...masuk kali ke 4 dan seterusnya, sendiri mau ingatlah...kene sound tepek je.

Aku ni dl, degil jugak kot...selagi tak exam takda maknanya nak membelek buku pelajaran ni. alasan rasmi aku dolu2, dekat sekolah dah belajar betul2...mantap alasan aku bagi dkt pak aku. kalau dah nak dekat waktu exam tu, sebulan dua pulun baca buku. mulalah bangun pepagi sawat dalam kol 3am nak ulangkaji pelajaran. semangat gigih tol nak lulus exam, kadang2 tu pak aku bangun buat sport check jugak, nak tengok anaknya ni belajar ker tido. so far tak penah kangtoiii lah lagi, aku kecik2 dl baik ko...dengar kata pak aku tuh. suruh bangun belajar, aku bangun.
Pengalaman berada di dewan peperiksaan pulak, Tuhan jer tau macam mana berdebarnya...nak2 pulak masa nak ambik peperiksaan yang besar contohnya UPSR/PMR/SPM. dalam dewan tu biasanya aku duduk tengah2 ikut urutan nama...nama start dari "J" so kedudukan tu antara tengah ke hadapan jugak. lepas tu mesti ada jam dinding yang besar tu dkt setiap sudut. kalau dah dewan tu senyam...jarum terdetik tu pun boleh dengar clear ko.
Bila peperiksaan dah dimulakan, mulalah macam rupa ada dalam dewan tu...muka tention coz soalan target tak mengena sasaran, muka senyum coz dah confirm boleh jawab, muka selamba bedal pun ada gak. masa tu kalau nak pegi toilet pun kena ber bodyguard, takut student lencong tempat lain. selagi tak abis peperiksaan ni, selagi tulah deman periksa tak abis. betul kan, masa jaman kita sekolah, waktu nilah yang paling menakutkan. pak aku penah cakap, kalau tak luluk kawin, pak kawinkan ko...terus muka cembeng nak nangis.
For this year, takda dalam ahli keluarga aku yang ambik peperiksaan PMR so takde debaran tu muahahaha.

No comments: