Thursday, October 21, 2010

Seminit Saja

Berapa besarnya nilai wang kertas RM1 apabila di bawa ke masjid untuk disedekahkan tetapi betapa kecilnya kalau dibawa ke mall untuk dibelanjakan.

Alhamdulillah ada buat walaupun tak banyak mana pun, yang penting ikhlas dari hati dan duit halal.

Betapa lamanya melayani Allah selama lima minit namun betapa singkatnya kalau kita melihat filem.

Adoiii, ni yang agak susah sikit nak buat. perancangan masa tu penting, kalau dah boleh solat tu kenalah dulukan yer.

Betapa sulitnya untuk mencari kata2 ketika berdoa (spontan) namun betapa mudahnya kalau mengata atau mengumpat tanpa harus berfikir panjang2.

Text doa aku memang dah set cantik2 susunah kata dan permintaannya...jangan lupa jugak berterima kasih kepada Yang Maha Pencipta coz Dia dah bagi kita kehidupan, rezeki dan kebahagiaan.

Betapa asyiknya apabila pertandingan bola dipanjangkan waktunya namun kita mengeluh ketika khutbah di masjid lebih lama sedikit daripada biasa.

Khutbah tu tak penah pulak aku dengar tapi kalau ceramah tu selalu. tu pun bergantung kepada ustaz yang bagi ceramah lah...yang bosan tu selalunya mata lelap jer. tu yang biasanya aku tengok list dl, ari ni sapa yang bagi ceramah...best kalu, aku datanglah. tak salah meramaikan taman2 syurga ni.

Betapa sulitnya untuk membaca satu helai Al-Quran tapi betapa mudahnya membaca 100 halaman dari novel atau majalah yang laris.

Yang ni jer belum dapat aku buat lagi...betul babe, kalau bagi aku novel...memang boleh abis satu buku satu hari, tapi bila nak baca Al-Quran tu macam bertanguh2 jer lagi.

Betapa beria2 orang untuk duduk di depan dalam pertandingan atau konsert namun lebih senang berada di saf belakang ketika berada di masjid.

Alhamdulillah, setiap hari kerja dapat solat berjemaat beramai2. memang sentiasa dapat saf depan dan ada kalanya dapat jugak saf belakang coz depan dah penuh. mujur surau besar, kadang2 tu sampai tak muat sebab jemaah ramai depat office tu.

Betapa mudahnya membuat 40 tahun dosa demi memuaskan nafsu berahi semata, namun alangkah sulitnya ketika menahan nafsu selama 30 hari ketika berpuasa.

Memang betul kan, benda yang paling susah sekali kawal masa berpuasa ni mulutlah yer. Mulut tu selalu jer nak bercakap macam sampai kita lupa yang kita sebenarnya sedang mengata orang lain. Inginan pun nafsu jugak, especially masa shopping...aku pun tewas dekat sini huhuhu.

Betapa sulitnya untuk menyediakan waktu untuk 5 waktu; namun betapa mudahnya menyesuaikan waktu dalam sekejap pada saat terakhir untuk event yang menyenangkan.

Selalu berhadapan dengan situasi macam ni, tapi yang 5 waktu alhamdulillah tak lupa lagi.

Betapa sulitnya untuk mempelajari erti yang terkandung di dalam al quran; namun betapa mudahnya untuk mengulang-ulangi gosip yang sama kepada orang lain.

Adoiii itu hapal sudah.

Betapa mudahnya kta mempercayai apa yang dikatakan oleh surat khabar namun betapa kita meragui apa yang dikatakan oleh kitab suci al-quran.

Apa yang dikatakan oleh kitab pun belajar jugak, tapi apa yang dikatakan oleh surat khabar tu kan menceritakan perkara yang sering dan sedang berlaku setiap hari.

Betapa takutnya kita apabila dipanggil boss dan cepat2 menghadapnya namun betapa kita berani dan lamanya untuk menghadapNya saat kumandang azan bergema.

Kuasa boss ni boleh menganggu gugat periuk nasi lah, payah nak kata.

Betapa setiap orang ingin masuk syurga seandainya tidak perlu untuk percaya atau berfikir atau mengatakan apa2 atau membuat apa2.

Fikirkan and renungkan...selamat beramal

No comments: