Sunday, August 7, 2011

Anak dan Taska


gambo ehsan dari Google

Walaupun saya masih belum ada rezeki untuk memiliki anak tapi insyaAllah akan berusaha untuk ke arah itu. saja nak kongsi pendapat dan maybe ada pengalaman yang boleh menjadi panduan untuk saya suatu masa nanti. anak dan taska memang tak boleh dipisahkan terutama sekali bagi parent yang bekerjaya. ada pendapat yang mengatakan lebih elok menghantar anak ke taska seusia sekitar 4 tahun dan adakah itu adalah waktu yang sesuai untuk anak2 mula belajar. tapi tu terpulang pada ibu bapa untuk memilih yang terbaik untuk anak mereka kan. nak2 pulak sekarang ni anak umur 5 tahun dah mula dihantar ke tadika sebab bila usia 6 tahun mereka dah memulakan alam pra-sekolah pulak. kalau takda asas pembelajaran nanti takut anak tu akan ketinggalan dengan anak2 yang lain seusia mereka.

Ada pulak anak tu sendiri bila di tanya nak pegi taska tak, dia pulak kemain beria nak pegi. mungkin agaknya dia dah mula nak berkawan kot, tu yang excited sangat. senanglah kalau macam tu ek, nak pulak anak tu sepanjang taska takde masalah langsung. makpak tak perlu risau sangat dan boleh concentrate pada kerja tanpa sebarang gangguan. bukannya makpak tak boleh buat homeschool dekat rumah tapi dah anaknya yang nak sangat masuk taska, adalah senang macam tu kan.

Macam2 jugak kes dekat taska yang kita dengar, dengan anak dibiarkan dalam buaian walaupun anak tu sedar, tak di beri susu ikut urutan dan sukaran yang betul, yang lagi ngeri siap dengan patah riuk cedera bagai anak di bawah jagaan mereka. macam mana tu, bukannya makpak tak pantau tapi tulah, tak tau nak salahkan sapa dalam hal ni. anak tu dah tentulah tak tau nak berfikir betul ke salah ke setiap perbuatan mereka. jadi pengasuh hendaklah pantau setiap pergerakan anak2. heiiiiiii payah jugak nak mencari taska yang sesuai untuk anak2 ni kan.

2 comments:

Mimy Hamid said...

kami nak hantr anak taska kat TM senang pegi keje balik sama tapi tu la mak aii kan baby sitter awal awal lagi dah cop..sampai ada org nak hntr anak dia dh tolak katanya nak bela cucu sndiri....alahai...so hantr kat mak sendiri la...klu boleh tak nak nyusahkan dia...tapi mak ckp..anak org aku leh jaga...cucu bg mak jaga...hehehe bagus gak tapi tulah megat dh sound jgn gunakan mak yer...

Ann Ishak said...

baguslah kalau ada yang sanggup