Tuesday, February 28, 2017

Shah Alam Half Marathon 2017

Assalammualaikum semua...

Last week event. On Saturday saya pergi ke Da Men Mall, Subang Jaya for bib collection about 11am keluar dari rumah. Pergi ke sana naik tren je. Pertama kali naik tren sampai ke USJ7, jauh jugak dalam 45mins perjalanan. Mulanya suami nak drive je tapi saya yang beria nak naik tren sebab senang, tak payah nak stuck in the traffic. Walking distance from LRT station to mall pun is about 5mins je. Da Men Mall, mall baru rupanya. Tak banyak lagi kedai2 dalam tu tapi convenience for those yang tinggal di area Subang Jaya untuk shopping and makan2.

Bib collection booth open for 2 days, 24th-25th Feb. Masa saya sampai, line clear even ramai je yang berkumpul di booth. About 5 mins dah settle ambik baju and no bib.    

route map for 21km

About 930pm saya terus ke Shah Alam, starting point at Dataran Kemerdekaan Shah Alam. 1st time pergi tempat ni, berpusing jugak mencari walaupun guna Waze and sampai about 11pm. Just nice dengan parking pun masih ok lagi waktu kami sampai. Lepak dulu dalam kereta sambil makan 2 cucuk sate dengan 4 ketul nasi impit buat alas perut. This time saya tak bawak any performance energy, sebenarnya terlupa nak bawak...agak risau sebenarnya takut sepanjang larian nanti perut terasa lapar.

Flag off for 21km @ 1230am. During pelepasan tu hujan turun dengan agak lebat without lightening. Hati dah gundah masa tu, takut organizer batalkan acara sebab hujan tapi acara diteruskan jugak...yeahhhhh. Lari dalam hujan adalah hazab ye, dengan baju seluar kasut stokin lencun...menambahkan lagi berat bebanan + SEJUK, ini TAK AWESOME. But this time memang almost larian dalam hujan sampai ke akhir garisan walaupun hanya gerimis tapi tetap air turun dari langit kan. 

Route at Shah Alam, seperti sedia maklum memang banyak bukit bukau yang nak kena daki. Sangat2 mencabar coz every loop memang ada bukit yang menunggu. My 1st 10km masih mampu lagi mendaki sambil berlari tapi bila dah masuk 11km and above, bukit je kaki ni dah terasa nak berhenti saja tapi saya paksa jugak melangkah dengan berjalan gaya lumba jalan kaki.

Ada banyak water station in every 4km and 2km thru-out the end. Saya seperti biasa hanya akan singgah pada 3rd water station and akan berselang seli sehingga garisan penamat. But for this event, organizer memang well prepared. Almost semua water station disediakan portable toilet untuk kesenangan runner. Mineral water and isotonic drink sponsor by 100 Plus. For 1st time saya merasakan SEDAPnya air 100 Plus ni. Agak keliru sebenarnya, adakah saya benar2 dehydrated waktu tu or memang air tu sedap sangat...entahlah. 

Running situation yang tidak membosankan, night run memang favorite saya. Laluan berbukit tu tak boleh nak buat apa, redho saja. At the end by 3am, manage to finish 21km as per run apps result. 

Yes, I am an Awesome 21km Finisher!!!
   
1st medal for 2017 and akan banyak lagi menyusul selepas ini, dah panas engine katanya. 

This is my official result. Masih tak dapat lagi melepasi own benchmark tapi still berpuas hati dengan result selepas 3 months without run.

Wait for next run, this weekend.    

No comments: