Thursday, January 24, 2019

Khamis, 24th Jan 2018 dan HIIT

Assalammualaikum semua...

Semalam settle booked perjalanan pegi dan balik ke KL. Balik ke KL via bus express dan pulang semula ke Johor via flight later. Below RM150 jugak all ticket tapi still affordable. Balik cuti macam ni kena own expenses, jadi kena pandai mencari ticket yang murah bagi setiap transportation yang ada untuk ke Johor. Drive kereta sendiri, memang maleh la 😀

Hari ini, tepat sekali pagi tadi balik via bus express LA Holiday. Baru beroperasi akhir tahun lepas, belum 6 month pun lagi rasanya. Saya suka naik bus ni sebab ada WiFi, ini penting untuk saya yang sentiasa on standby mood kalau ada urgent email to respond. Saya tak suka sync email dekat phone 😁

Now saya active with this type of training called HIIT. HIIT stand for High Intensity Interval Training. Training ini tak perlu masa yang panjang. Boleh lakukan beberapa jenis senaman yang berlainan intensity untuk setiap session. Seperti yang biasa saya dan kumpulan buat adalah RUN & SPRINT, JUMPING JACK, PUSH UPS, SQUAT, BURPEES. Boleh lakukan dalam routing 15-20 times setiap senaman dan rehat 20 saat bergantung pada kemampuan diri. Saya biasa lakukan dalam 3-4 set. But please remember, walaupun senaman ini hanya perlukan masa yang sekejab tapi memerlukan tubuh badan yang ready for any type of senaman. Sekiranya korang baru run 1 pusingan dah macam nak pitam, bermakna badan korang tidak lagi FIT untuk training ini. 

Please bare in mind, any interval training kena ikut kemampuan diri/seseorang. Jangan paksa sekiranya korang tidak mampu atau terlalu penat. Nanti tak pasal pasal jadi benda lain pulak, itu baru HARU jadinya 😂

Sekiranya berminat untuk lakukan HIIT training, sila pastikan tahap kesihatan tubuh badan adalah dalam keadaan yang baik dan bersedia. Sebagai permulaan, lakukan senaman yang ringan tapi consistent...inshaAllah boleh selim melim punya 😃

For more details, boleh rujuk pada page Coach Kevin Zahri.

No comments: